BMW X5 z hybrydą plug-in
Kiedy przed wakacjami BMW zaprezentowało nową generację X5, nie było jeszcze mowy o wersji z napędem hybrydowym, choć – z drugiej strony – wiadome było, że taki wariant silnikowy prędzej czy później pojawi się w ofercie czwartej generacji średniej wielkości niemieckiego SUV-a. Teraz wiemy już oficjalnie, że w przyszłym roku dostępne będzie także hybrydowe BMW X5 xDrive45e iPerformance.
Będzie to druga generacja hybrydowego BMW X5. W skład układu hybrydowego wchodzi 6-cylindrowa rzędowa jednostka benzynowa z rodziny BMW EfficientDynamics o pojemności trzech litrów, która współpracować będzie z technologią BMW eDrive. Silnik spalinowy generuje moc 286 KM, zaś jednostka elektryczna dostarcza dodatkowo 112 KM.
Cały układ napędowy dysponuje łączną mocą 394 KM i maksymalnym momentem obrotowym 600 Nm. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni Steptronic na cztery koła (system BMW xDrive). W ten sposób moment obrotowy przenoszony jest na wszystkie cztery koła zarówno podczas jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym, jak i na napędzie spalinowym oraz na obu napędach jednocześnie.
Nowe BMW X5 xDrive45e iPerformance będzie w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 5,6 s – tj. o ponad jedną sekundę mniej niż w poprzednim modelu. Prędkość maksymalną na samym napędzie elektrycznym zwiększono ze 120 do 140 km/h, natomiast niemiecka hybryda jest w stanie pojechać z maksymalną prędkością 235 km/h. Zasięg elektryczny wynosi obecnie ok. 80 km, czyli prawie trzy razy więcej niż u poprzednika. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym nowego wariantu BMW X5 spadło do 2,1 l/100 km.
Energia niezbędna do zasilania jednostki elektrycznej gromadzona jest w umieszczonym w podwoziu wysokonapięciowym akumulatorze litowo-jonowym o zwiększonej pojemności. Z jednej strony pozwoliło to obniżyć środek ciężkości, z drugiej zaś zmniejszyło o 150 l pojemność bagażnika. Przy rozłożonych wszystkich siedzeniach pojemność bagażnika wynosi 500 l, a przy złożonych oparciach tylnej kanapy 1716 l.
W BMW X5 xDrive45e iPerformance w standardzie znajdziemy pneumatycznie zawieszenie obu osi i elektronicznie sterowane amortyzatory. Opcjonalnie oferowany jest również zintegrowany aktywny układ kierowniczy. Ponadto w nowym wariancie silnikowym znajdziemy wszystkie systemy asystujące kierowcy i zwiększające komfort jazdy, jakie dostępne będą w nowej generacji BMW X5.