BMW X4 w nowym wcieleniu
Choć od premiery BMW X4 minęły dopiero cztery lata, niemiecki koncern już szykuje nową generację swojego przedstawiciela segmentu Sports Activity Coupe. Oficjalna premiera już za niecałe trzy tygodnie. Oczywiście na zbliżającej się wystawie samochodowej w Genewie.
Wprawdzie cztery lata to nie jest jeszcze czas na radykalne zmiany, a i samo BMW X4 jakoś bardzo się nie zestarzało, to jednak widocznie władze koncernu uznały, że drobne modyfikacje przy okazji standardowego w takim momencie faceliftingu to jednak za mało. Stąd nieco większe zmiany, choć absolutnie nie ma mowy o żadnej rewolucji, a postawione obok siebie oba modele (poprzednie i nowe X4) jakoś bardzo różnić się nie będą.
Nowe X4 jednak wyraźnie urosło. W porównaniu do poprzednika jest o 81 mm dłuższe (4752 mm), o 37 mm szersze (1918 mm) i o 3 mm wyższe (1621 mm), a rozstaw osi wydłużony został o 54 mm (2864 mm). Większy będzie także rozstaw kół, co ma zapewnić większą stabilność przy wysokich prędkościach. Użycie miksu różnych materiałów pozwoliło zredukować masę auta nawet do 50 kg, przy czym waga rozkłada się w proporcji 50:50 pomiędzy przednią i tylną oś. Przy okazji poprawiono walory aerodynamiczne auta, osiągając współczynniki oporu powietrza równy 0,30.
Sama sylwetka BMW X4 z krótkimi zwisami, długą maską, masywnym kształtem czy linią dachu pozostała jednak niemal identyczna jak w poprzednim modelu. Przednia część nadwozia, w której wprawdzie mamy zmieniony grill, reflektory, światła przeciwgielne, zderzak czy wloty powietrza, również jednak nie odbiega jakoś diametralnie do tego, co pamiętamy z pierwszej generacji modelu. Całkowicie inne mamy natomiast tylne światła, które są teraz bardziej rozciągnięte i zachodzą na boki nadwozia. W każdej wersji nowego BMW X4 znajdą się teraz dwie końcówki układu wydechowego.
Nowe BMW X4 dostępne będzie z czterema nowymi kolorami nadwozia. Do wyboru będą felgi o rozmiarze od 18 do 21 cali, nieco zmniejszony został także środek ciężkości auta. W zależności od wybranej wersji (xLine, M Sport oraz M Sport X) nadwozie może różnić się detalami.
Wnętrze BMW X4 w dalszym ciągu ma oferować najwyższy poziom wykończenia dzięki użytym materiałom z najwyższej półki. W nowym modelu zmienione zostały m.in. panel z zegarami. Nowy jest także centralny wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala, który może być sterowany dotykowo, ale również za pomocą gestów oraz słownych komend. Zmieniony został również kolory wyświetlacz systemu Head-Up.
Zmiany objęły również fotele, które dodatkowo zostały nieznacznie podniesione. Z tyłu pasażerowie docenią trzy pełnowymiarowe siedzenia oraz większą ilość miejsca na nogi. Przestrzeń bagażowa może być regulowana od 525 do 1430 l.
Oferta silnikowa już od samego początku będzie dość bogata. Do wyboru będą trzy wersje benzynowe i cztery wysokoprężne. Topowe wersje M Performance napędzane będą sześciocylindrowymi jednostkami. W BMW X4 M40i pod maską pracować będzie trzylitrowa jednostka o mocy 360 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 350 Nm dostępnym od 1520 do 4800 obr/min. W tym wariancie prędkość 100 km/h będzie możliwa do osiągnięcia w 4,8 s, a średnie spalanie ma oscylować w granicach 7,2-7,3 l/100 km. W przypadku topowego diesla (X4 M40d) również mamy do czynienia z trzylitrową jednostką. Generuje ona moc 326 KM i maksymalny moment obrotowy 680 Nm (1750-2750 obr/min). Sprint do setki w tej wersji trwa 4,9 s, a średnie spalanie wynosi 6,4-6,6 l/100 km. W ofercie znajdzie się jeszcze jedna 6-cylindrowa wersja (X4 xDrive30d). Ten 3-litrowy silnik osiąga moc 265 KM i maksymalny moment obrotowy 620 Nm. Prędkość 100 km/h jest osiągana w 5,8 s, a średnie spalanie oscyluje w granicach 5,9-6,2 l/100 km.
Gamę silników czterocylindrowych tworzą dwulitrowe jednostki. W przypadku odmian benzynowych (X4 xDrive20i i X4 xDrive30i) generują one moc 184 i 252 KM oraz maksymalny moment obrotowy 290 i 350 Nm. Prędkość 100 km/h są w stanie uzyskać po 8,3 i 6,3 s. W przypadku odmian wysokoprężnych (X4 xDrive20d i X4 xDrive25d) dwulitrowe diesle osiągają moc 190 i 231 KM oraz maksymalny moment obrotowy 400 i 500 Nm. Bazowy diesel do prędkości 100 km/h rozpędzi się w 8 s, a mocniejszy w 6,8 s.
Wszystkie wersje silnikowe współpracują z 8-biegową przekładnią automatyczną Steptronic i posiadają w standardzie napęd na wszystkie koła. W standardzie znajdziemy również zawieszenie M Sport oraz sportowy układ kierowniczy. Za dopłatą można zamówić adaptacyjne zawieszenie z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami oraz hamulce M Sport.
Naturalnie na wyposażeniu nie zabraknie całego arsenału nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy oraz uprzyjemniających mu podróż. Pakiet Driving Assistant Plus zawiera m.in. nową generację aktywnego tempomatu, systemy utrzymujące pojazd w torze jazdy i chroniące przed kolizją boczną. Z kolei Parking Assistant Plus zawiera m.in. funkcje Top View, Panorama View oraz 3D View.
Nowe BMW X4 zadebiutuje już na początku marca, a do sprzedaży trafi wkrótce później.