BMW wprowadza do oferty kolejną hybrydę z wtyczką
Dość szeroka gama silnikowa w nowym BMW X3 zostanie wkrótce powiększona o wersję hybrydową typu plug-in. BMW X3 xDrive30e z napędem na wszystkie koła to połączenie niezłych właściwości terenowych, możliwości jazdy w trybie elektrycznym i całkiem dobrych osiągów.
Sercem układu hybrydowego jest czterocylindrowy, dwulitrowy silnik benzynowy BMW TwinPower Turbo, rozwijający moc 184 KM, który zintegrowany jest z 8‑stopniową skrzynią Steptronic oraz jednostką elektryczną o mocy 109 KM. Cały układ hybrydowy generuje łączną moc 292 KM, zaś maksymalny moment obrotowy napędu wynosi 420 Nm. Dzięki temu nowe BMW X3 xDrive30e przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 210 km/h.
Jednostka elektryczna może służyć, w zależności od sytuacji drogowej, jako samodzielne źródło napędu, bądź jako wspomaganie silnika benzynowego. Za pomocą przycisk eDrive aktywowany jest tryb elektryczny MAX eDrive, w którym X3 może poruszać się, nie emitując spalin, z prędkością do 135 km/h. Z kolei w standardowym trybie elektrycznym Auto eDrive maksymalna prędkość wynosi 110 km/h. W obu przypadkach jednostka spalinowa załącza się przy wyższych prędkościach albo jeśli kierowca mocniej wciśnie pedał przyspieszenia.
Z kolei tryb Battery Control służy do utrzymywania naładowania akumulatora wysokonapięciowego na ustalonym przez kierowcę poziomie. Dzięki temu podczas dłuższych podróży możliwe jest zachowanie odpowiedniego poziomu energii elektrycznej niezbędnej do jazdy na odcinkach miejskich.
Litowo-jonowe baterie o pojemności 12 kWh pozwolą na przejechanie w trybie elektrycznym dystansu 41-46 km według normy WLTP (51-55 km wg normy NEDC). Akumulator umieszczono pod tylną kanapą, zaś zbiornik paliwa nad tylną osią, dzięki czemu pojemność bagażnika ograniczona został w niewielkim stopniu. Bagażnik BMW X3 xDrive30e o pojemności 450 l jest porównywalny z modelami o konwencjonalnym napędzie.
Przy użyciu standardowego kabla do ładowania całkowite naładowanie akumulatora trwa niespełna sześć godzin. Ze stacją BMW i Wallbox takie ładowanie trwa około trzech i pół godzin. Energia elektryczna zgromadzona w akumulatorze wysokonapięciowym zasila też 12‑woltową sieć pokładową.
Produkcja hybrydowego BMW X3 w amerykańskiej fabryce niemieckiej marki ruszy w grudniu. Do Europy model ten powinien trafić wiosną przyszłego roku. W Polsce BMW X3 xDrive30e kosztować będzie od 235 tys. zł.