BMW walczy o bezpieczeństwo. ABS w standardzie
Awaryjne hamowanie motocyklem jest niezwykle trudne. Kierujący musi wytracać prędkość na granicy przyczepności, a przy tym utrzymać jednoślad w pionie.
Stres, a często także złe warunki na drodze utrudniają bezpieczne zatrzymanie jednośladu przed przeszkodą lub jej ominięcie. W rezultacie tragiczne w skutkach upadki podczas hamowania nie należą do rzadkości.
Z badań wynika jednoznacznie, że obecność ABS-u radykalnie podnosi poziom bezpieczeństwa, ograniczając liczbę zdarzeń z tragicznym skutkiem nawet o 40%. Spada też liczba mniej poważnych wywrotek, które skutkują drobnymi uszkodzeniami motocykla. W tym przypadku amerykańskie towarzystwa ubezpieczeniowe odnotowały redukcję liczby zdarzeń o ponad 20%.
Pionierem w kwestii motocyklowego ABS-u jest BMW. Pierwszy jednoślad z systemem zapobiegającym blokowaniu kół został przedstawiony w 1988 roku! Teraz koncern idzie krok dalej. Od rocznika modelowego 2013 wszystkie motocykle BMW otrzymają ABS w standardzie. Tym samym BMW Motorrad wyprzedziło unijne projekty, które zakładają narzucenie konieczności stosowania systemu ABS w motocyklach od 2016 roku.
Wprowadzenie systemu jest jedną z trzech składowych projektu Safety 360°. Zakłada on podnoszenie poziomu bezpieczeństwa motocyklistów poprzez szkolenia, odpowiednią odzież oraz rozwiązania techniczne. Dorobek BMW jest szczególnie imponujący w kwestii technicznej. Koncern opracował zawieszenia zapobiegające nurkowaniu motocykla podczas hamowania, amortyzatory z elektroniczną kontrolą twardości oraz systemy Dynamic Traction Control i Automatic Stability Control. Najnowszymi osiągnięciami są skrętne reflektory ksenonowe oraz światła do jazdy dziennej.