BMW serii 8 Gran Coupe, czyli sportowe coupe dla rodziny?
Wprowadzanie kolejnych wersji nadwoziowych dla modeli z różnych segmentów rynkowych to jedna z charakterystycznych cech współczesnej motoryzacji. Wiadomo, chodzi o znalezienie takiej niszy, by dokładnie "wstrzelić się" w potrzeby klienta i najlepiej, by nie było tam żadnego konkurenta. BMW podjęło taką próbę z nowym wcieleniem serii 8. Ciekawe, czy seria 8 Gran Coupe spotka się z życzliwym przyjęciem potencjalnych klientów.
Czterodrzwiowy model o nadwoziu typu coupe wywodzi się bezpośrednio z serii 8 Coupe, choć ma od niej o 201 mm dłuższy rozstaw osi, a przy jego tworzeniu projektanci zapatrzeni podobno byli również w długodystansowe BMW M8 GTE. Niski środek ciężkości, rozkład masy na obie osie, lekka konstrukcja z aluminium, magnezem i tworzywem sztucznym wzmocnionym włóknem węglowym, a także karoseria zoptymalizowana pod względem aerodynamiki mają zapewnić "sportowe" właściwości jezdne. Standardem są diodowe reflektory adaptacyjne i diodowe lampy tylne, zaś za dopłatą można otrzymać światła laserowe z funkcją Selective Beam o zasięgu do 600 m.
W kabinie panuje luksusowy klimat przesiąknięty nutką sportowego charakteru. W standardzie dostaniemy sportowe fotele, pełną tapicerką ze skóry Vernasca, łopatki zmiany biegów na kierownicy, oświetlenie ambientowe oraz pokrytą skórą Nappa deskę rozdzielczą i górną częścią boczków drzwi.
Drugi rząd w kabinie zapewnia sporo miejsca dla pasażerów, znacząco więcej niż w dwudrzwiowych odmianach BMW serii 8. Zewnętrzne, indywidualne fotele zapewnią wysoki poziom komfortu nawet przy dłuższych podróżach, zaś środkowe miejsce raczej powinno być wykorzystywane na krótkich trasach.
Bagażnik z automatycznie otwieraną pokrywą ma 440 l pojemności i pomieści nawet trzy torby golfowe. Dodatkową przestrzeń na bagaże można uzyskać dzięki dzielonej tylnej kanapie w proporcji 40:20:40.
Poczucie przestronności wewnątrz auta dodatkowo zapewnia panoramiczny szklany dach o powierzchni 1,5 m2. Ponadto w tej wersji "ósemki" pojawiły się także 4-strefowa klimatyzacja automatyczna, rolety przeciwsłoneczne na tylnych szybach bocznych oraz szybie tylnej.
W momencie debiutu rynkowego BMW serii 8 Gran Coupe będzie oferowane w trzech wersjach silnikowych. Podstawowy wariant benzynowy (840i), dostępny w wersji z napędem na jedną oraz na obie osie, napędzany jest 6-cylindrową, rzędową jednostką o pojemności trzech litrów, mocy 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm, osiąganym w zakresie od 1600 do 4500 obr/min. W tej wersji z napędem xDrive prędkość 100 km/h można osiągnąć już po 4,9 s, a w wersji z napędem tylko na dwa koła w czasie o 0,3 s dłuższym. Za przeniesienie napędu, podobnie jak we wszystkich odmianach silnikowych, odpowiada 8-stopniowa przekładnia automatyczna Steptronic.
Najmocniejsza wersja M850i ma pod maską 4,4-litrowy silnik V8 o mocy 530 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 750 Nm (1800-4600 obr/min). W ofercie dostępny będzie również trzylitrowy silnik wysokoprężny (840d) o mocy 320 KM, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 680 Nm. W tej odmianie silnikowej z napędem na wszystkie koła trzycyfrowa prędkość zostanie osiągnięta w 5,1 s.
Komfort połączony ze sportowymi osiągami ma zapewnić adaptacyjny układ jezdny M oraz opcjonalna aktywna stabilizacja przechyłów bocznych. Obie wersje benzynowe wyposażone zostały w sportowy mechanizm różnicowy M oraz zintegrowany aktywny układ kierowniczy. Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy: Comfort i Eco Pro oraz Sport i Sport+.
Oficjalna prezentacja modelu będzie miała miejsce w przyszłym tygodniu w Monachium, a pierwsze ezgemplarze powinny trafić do klientów tuż po wakacjach.