BMW nie próżnuje i pokazuje kolejną odmianę "trójki"
Wersje hybrydowe powoli stają się obowiązkowym punktem w ofercie nie tylko każdej marki, ale wręcz każdego modelu. Nie inaczej jest i z najnowszą generacją BMW serii 3, która, zresztą tak jak i jej poprzednik, będzie oferowana również w odmianie spalinowo-elektrycznej. BMW 330e do sprzedaży trafi latem przyszłego roku, ale już wiemy, czym będzie starać się przekonać do siebie potencjalnych klientów.
Sam układ hybrydowy BMW eDrive Technology będzie bardzo podobny do tego, z czym mieliśmy do czynienia w poprzedniej generacji niemieckiego modelu z klasy średniej. Jego sercem będzie dwulitrowa jednostka benzynowa TwinPower Turbo, która dysponuje mocą 184 KM, a za pomocnika robić będzie silnik elektryczny dostarczający dodatkowe 68 KM. Łącznie układ hybrydowy generuje 252 KM maksymalnej mocy oraz 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
To pozwoli BMW 330e rozpędzić się do 100 km/h w równe 6 sekund i osiągnąć 230 km/h maksymalnej prędkości. Są to osiągi nieznacznie tylko lepsze od poprzedniej generacji hybrydowej serii 3. Ze 120 do 140 km/h wzrosła natomiast maksymalna prędkość w trybie elektrycznym. Mówiąc jeszcze o osiągach, wspomnijmy, że wg oficjalnych danych średnie spalanie tej hybrydy wynosić powinno 1,7 l/100 km, a średnia emisja CO2 39 g/km.
Nowością w tym modelu będzie tzw. funkcja XtraBoost, która pozwoli na chwilowe zwiększenie mocy układu hybrydowego o 41 KM (rośnie moc silnika elektrycznego), co może być szczególnie przydatne np. podczas wyprzedzania.
Kolejna istotna zmiana dotyczy pojemności litowo-jonowych baterii, która w nowym modelu będzie wynosić 12 kWh (w poprzedniku 7,6 kWh). Przekłada się to na zwiększenie zasięgu w trybie elektrycznym, który będzie teraz wynosił ok. 60 km, a więc o 50% więcej niż dotychczas.
Zwiększenie pojemności baterii przełożyło się na ograniczenie miejsca na bagaże. W 330e pojemność bagażnika wynosi 375 l, a więc o ponad 100 l mniej niż w odmiana BMW serii 3 z napędem spalinowym. Pewnym pocieszeniem może być możliwość regulacji tylnej kanapy, przesuwanej i ze składanym oparciami w proporcji 40:20:40.
Co ciekawe, BMW 330e będzie dostępne w różnych wersjach wyposażeniowych, w tym także w odmianie M Sport. W tym wariancie na wyposażeniu modelu znajdziemy m.in. adaptacyjne zawieszenie M Sport oraz pochodzący również ze sportowej dywizji niemieckiej marki układ hamulcowy.
Tak i we wszystkich innych wersjach, tak i hybrydowa seria 3 będzie oferowana z całą gamą nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy. Od aktywnego układu hamulcowego, poprzez systemy utrzymujące auto na danym pasie ruchu, po układ wspomagający manewrowanie oraz parkowanie. Układ multimedialny sprzężony z nawigacją pozwoli sprawdzić dostępność punktów ładowania energii, a także niektóre z nich zarezerwować na pewien okres czasu.
BMW 330e ma pojawić się w sprzedaży latem przyszłego roku.