BMW na Poznań Motor Show 2015
Co prawda na Poznań Motor Show 2015 nie uświadczymy wielkich i spektakularnych światowych premier rodem z Genewy czy Paryża, ale to i tak ogromna uczta dla oka i okazja dla miłośników motoryzacji lub konkretnych marek, na spotkanie aut swoich marzeń. Na stoisku BMW ich ilość była imponująca - od niewielkiego i nowatorskiego i3 po ogromne i bardzo mocne modele X5 M oraz X6 M.
BMW M3 i M4 Coupe & Cabrio
Dla wielu miłośników bawarskiej marki model M3 to filar oferty i swego rodzaju ikona, dzięki której BMW jest tak popularna na całym świecie. Warto wspomnieć, że ostatnio słynna „emtrójka” przeszła sporą modyfikację nie tylko pod względem technicznym, ale i ofertowym. Odmiana Coupe i Cabrio oddzieliła się i przeszła szczebelek wyżej w hierarchii – teraz jest to M4 Coupe i M4 Cabrio. Oczywiście był to zabieg marketingowy mający na celu stworzyć miejsce dla nowych modeli, choć początkowo wielu fanów kręciło nosem. Skończmy jednak opowieści o cyferkach i zajmijmy się konkretami.
Zacznijmy od silnika. Do napędu obu modeli służy rzędowy sześciocylindrowy i podwójnie doładowany silnik o pojemności 3,0-litrów i mocy 431 KM osiąganych w zakresie 5500-7300 obr./min. Moment obrotowy sięga do poziomu 550 Nm i jest dostępny między 1850 a 5500 obr./min. Oprócz rewolucji pod maską, zmieniła się również konstrukcja obu aut. Zdaniem BMW, wszystkie modele są lżejsze od poprzedników o około 80 kilogramów. Klienci mogą wybrać zarówno standardową manualną skrzynię biegów o 6 przełożeniach, jak i 7-biegową skrzynię M DCT Drivelogic. Co ciekawe, osiągi wersji M4 Coupe oraz M3 są praktycznie takie same. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w BMW M3 Sedan i M4 Coupe zajmuje 4,1 sekundy ze skrzynią M DCT, zaś ze skrzynią manualną czas ten wydłuża się do 4,3 sekundy. W przypadku odmiany M4 Cabrio czasy te są nieco dłuższe – odpowiednio 4,4 oraz 4,6 sekundy. Prędkość maksymalna wszystkich wersji została ograniczona do 250 km/h, ale po wykupieniu pakietu M Driver Package wzrasta do 280 kmh.
Wszystkie modele są już dostępne na naszym rynku i przykładowo BMW M3 ze skrzynią automatyczną M DCT Drivelogic kosztuje 355 876 zł.
BMW X5 M i X6M
Na pierwszy rzut oka oba auta są bardzo podobne do siebie. Praktycznie te same silniki, większość podzespołów, podobne osiągi, wnętrza itp. Różnice jednak są i to ogromne. Wystarczy przejechać się X5 M, a następnie wsiąść do X6 M. Zupełnie inne wrażenia na drodze, ogromne różnice w funkcjonalności no i cenie – ponad 15 tysięcy złotych na niekorzyść X6 M, które kosztuje 560 600 złotych. Ale czy ktoś zwraca na to uwagę kupując auto za ponad pół miliona służące głównie do zabawy?
Oczywiście każdy zna wygląd X5 i X6, choć warto wspomnieć o zmianach w wariancie M. Oba auta dostały od producenta liczne dodatki i upiększenia mające na celu odróżnić topową wersję od standardowej odmiany. Po pierwsze agresywny przedni zderzak, nieco zmodyfikowany grill oraz poszerzone listwy progowe. Na uwagę zasługują także boczne "skrzela" oraz tylny dyfuzor z czterema końcówkami układu wydechowego. Zmiany są również we wnętrzu, gdzie znajdziemy połacie skóry Merino, nowy panel wskaźników, kierownicę z serii M, podsufitkę obszytą Alcantarą, zaś zwieńczeniem całości są kontrastujące przeszycia.
Zarówno BMW X5 M, jaki X6 M nie mogą narzekać na brak mocy. Pod maską obu modeli mamy jednostkę 4.4 V8 o mocy 575 KM z momentem obrotowym 750 Nm. Napęd trafia na wszystkie koła za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni automatycznej M Steptronic. Dzięki takiemu połączeniu przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,2 sekundy, zaś prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
BMW i3 oraz i8
Obu aut chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, gdyż już jakiś czas temu bawarski producent postanowił wprowadzić nową serię „i”. Początkowo wszyscy byli nastawieni sceptycznie, ale dość szybko okazało się, że oba modele były strzałem w dziesiątkę. Ba! Osiągnęły ogromny sukces. Na krótko po wprowadzeniu modelu i8 do produkcji okazało się, że sprzedaż jest wielokrotnie większa, niż przewidywano – producent nie nadążał z produkcją modeli. Model i3 natomiast pod koniec zeszłego roku zdobył tytuł Green Car of the Year i również sprzedaje się bardzo dobrze.
Oba auta zdążyliśmy już przetestować. Oczywiście znaleźliśmy wiele wad oraz nietypowych rozwiązań, głównie w BMW i3, ale trudno oczekiwać ideału od technologii, która nadal ma ogromny potencjał rozwoju. Wadą może być również cena, która do atrakcyjnych nie należy. Otóż wspomniane i3 w wersji elektrycznej o mocy 170 KM kosztuje 153 700 złotych, natomiast odmiana z dodatkowym silnikiem spalinowym pełniącym rolę generatora prądu kosztuje 174 000 złotych. BMW i8 to zupełnie inna galaktyka zarówno pod względem osiągów, jak i ceny. Auto z systemem hybrydowym generującym moc 362 KM kosztuje bagatela 597 000 złotych.
BMW M6 Coupe, Cabrio i Gran Coupe
Jeśli ktoś szuka sportowych emocji w eleganckim, bardzo prestiżowym wydaniu, z pewnością wybierze BMW M6 zamiast mniejszej M3 lub M4. W tym przypadku również do wyboru są trzy wersje nadwozia i prawdę mówiąc, ciężko się zdecydować – każda ładniejsza od poprzedniej. Co więcej, pod koniec zeszłego roku Bawarczycy postanowili odświeżyć topową „szóstkę” wprowadzając kilka subtelnych modyfikacji.
Niewprawne oko zapewne nie odkryje różnicy, ale warto odnotować nieco zmodyfikowaną przednią część auta z nowymi światłami LED, jak również nowe wzory 19- oraz 20-calowych felg z lekkich stopów. We wnętrzu mamy nowe fotele sportowe obszyte skórą Merino z kontrastującymi przeszyciami. Na deser dostajemy podświetlane nakładki na progi oraz kilka plakietek "M". Wygląd wyglądem – tu trudno znaleźć wady – ale najważniejsze jest to, co pod maską.
A do napędu oddelegowano silnik 4.4 V8 M TwinPower Turbo o mocy 560 KM z momentem obrotowym 680 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zależności od wersji nadwozia zajmuje 4,2 lub 4,3 sekundy, zaś prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Jeśli to za mało, klient może dokupić pakiet Competition, który podnosi moc do 575 KM a moment obrotowy do 680 Nm. Ceny? Najtańsza jest odmiana Coupe, która kosztuje 618 000 złotych, za wersję Gran Coupe zapłacimy 643 100 złotych, natomiast za Cabrio 648 100 złotych.