BMW na piątkę, a Peugeot i Jeep z drobną wpadką
Przyzwyczailiśmy się już, że większość produkowanych obecnie modeli samochodów jest na tyle bezpieczna, że bez większych problemów uzyskuje pięć gwiazdek w testach zderzeniowych organizowanych przez Euro NCAP. Wyniki jedno- czy nawet dwugwiazdkowe urastają do miana prawdziwej sensacji, a uzyskanie czterech gwiazdek także traktowane jest jako swego rodzaju wpadka.
I właśnie taką "wpadkę" w najnowszych grupie przetestowanych przez Euro NCAP modeli zanotowały Jeep Cherokee oraz Peugeot 208. W obu przypadkach przyczyna była identyczna – za słaby poziom ochrony w przypadku zderzenia z pieszym. Mały Peugeot, mimo większej liczby zaawansowanych systemów na pokładzie, w tym także układu automatycznego hamowania wykrywającego pieszych, uzyskał o jedną gwiazdkę mniej niż poprzednia generacja tego modelu, co jest następstwem bardziej restrykcyjnych kryteriów oceniania wprowadzonych przez Euro NCAP.
W przypadku Jeepa Cherokee nieco słabszy wynik uzyskany za ochronę pieszych można by zrozumieć ze względu na masę i gabaryty zewnętrzne tego modelu, z drugiej jednak strony wiele podobnej wielkości modeli konkurencji jest w stanie bez większych problemów uzyskać wynik pięciogwiazdkowy. Na pocieszenie dla Jeepa pozostaje fakt, że przed rokiem mniejszy Jeep Wrangler uzyskał zaledwie jedną gwiazdkę w testach Euro NCAP. Postęp zatem w dziedzinie bezpieczeństwa jest widoczny.
Najlepiej w tej fazie crash-testów wypadło BMW serii 3, które było najlepsze we wszystkich czterech kategoriach testów, a za ochronę dorosłych pasażerów model ten uzyskał aż 97% możliwych do zdobycia punktów. Tym samym "trójka" jest najbezpieczniejszym modelem w klasie dużych aut rodzinnych przetestowanych przez Euro NCAP w latach 2018-2019.
Również na pięć gwiazdek ocenione zostało BMW serii 1, choć w przypadku kompaktowego BMW trzeba zwrócić uwagę na nieco gorszy (gorszy nawet od Peugeota 208) wynik w teście ochrony dorosłych pasażerów. Powodem są potencjalne poważniejsze obrażenia klatki piersiowej w przypadku zderzenia czołowego, a także odcinka szyjnego w przypadku uderzenia innego pojazdu w tył BMW serii 1.
model | łączny wynik | ochrona dorosłych | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy bezpieczeństwa |
BMW seria 1 | * * * * * | 83% | 87% | 76% | 72% |
BMW seria 3 | * * * * * | 97% | 87% | 87% | 76% |
Jeep Cherokee | * * * * | 80% | 78% | 56% | 69% |
Peugeot 208 | * * * * * | 91% | 86% | 56% | 71% |