BMW modyfikuje swoje silniki
O planowanych zmianach przy okazji wprowadzenia nowej generacji trzy- i czterocylindrowych silników BMW z rodziny Efficient Dynamics już informowaliśmy. Teraz mamy garść szczegółów na ten temat. Oczywiście, co było łatwe do przewidzenia, motywem przewodnim tych modyfikacji jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.
Silniki nowej generacji, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne trafią do różnych modeli marki BMW oraz mini. Data premiery rynkowej nowych jednostek nie jest jeszcze znana, ale mówi się o modelach z 2017 r. I najprawdopodobniej zmodyfikowane silniki trafią na początek do nowej generacji BMW serii 5.
Zmiany przeprowadzone przez inżynierów bawarskiej marki w przypadku jednostek benzynowych mają spowodować, niezależnie od liczby cylindrów w silniku, przyrost mocy o 7 KM i maksymalnego momentu obrotowego o 20 Nm. W efekcie silnik o pojemności 1,5 litra będzie generował po zmianach 103 oraz 115 KM, zaś dwulitrowa jednostka będzie dysponowała mocą od 149 do 234 KM.
Przy okazji przedstawiciele BMW zapowiadają redukcję spalania oraz emitowanych do środowiska spalin o ok. 5 proc. Dzięki przeprowadzonym zmianom zmniejszyć ma się również hałas emitowane przez nowe jednostki.
Wszystkie silniki benzynowe Efficient Dynamics będą teraz wyposażone w technologię doładowania TwinPower turbo, wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa, system zmiennych faz rozrządu Vanos oraz system zmiennego wzniosu zaworów dolotowych. Ponadto zmieniono położenie samej turbiny, która teraz znajduje się bliżej głowicy, a także zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa do 350 barów. Bardziej efektywnie ma też teraz działać układ chłodzenia.
W przypadku silników wysokoprężnych BMW nie chwali się zmianą parametrów (być może przeprowadzone zmiany nie spowodowały przyrostu mocy ani momentu obrotowego), jednak i tu udało się ograniczyć spalanie o ok. 5 proc. Wszystkie czterocylindrowe diesle zostały wyposażone w doładowanie twin-turbo, które do tej pory było zarezerwowane wyłącznie dla mocniejszych odmian.
Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń to efekt zastosowania nowego systemu recyrkulacji spalin EGR, który będzie dokładniej usuwał tlenki azotu ze spalin, a także dodatkowego systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Ponadto zwiększono ciśnienie doładowania oraz zmodyfikowano tłoki, dzięki czemu ograniczono hałas oraz tarcie wewnętrzne.