BMW i3 z pojemniejszym akumulatorem
Rozwój technologii związanej z napędem elektrycznym sprawia m.in., że dostępne na rynku modele poruszające się wyłącznie w takim trybie otrzymują coraz pojemniejsze akumulatory, co przekłada się na coraz większe zasięgi. Taka zmiana objęła właśnie BMW i3.
Od listopada br. pojemność ogniw w BMW i3 zwiększona zostanie do 120 Ah, a pojemność akumulatorów wysokonapięciowych nowej generacji do 42,2 kWh. W codziennej eksploatacji BMW i3, a także i3s, będzie mógł pokonać dystans nawet o 30% większy.
Zmiana ta jest kolejnym ważnym krokiem w ewolucji małego, elektrycznego BMW. Dla porównania, w chwili wprowadzenia na rynek BMW i3 w 2013 r. wartości te wynosiły 60 Ah i 22,6 kWh, a w przypadku akumulatora drugiej generacji z 2016 r. odpowiednio 94 Ah i 33 kWh.
Co ważne, mimo zwiększonej pojemności akumulatorów ilość miejsca niezbędna do ich zabudowy oraz masa pojazdu niemal wcale się nie zmienią. Podobnie jak osiągi i zużycie energii. BMW i3 napędzane silnikiem elektrycznym o mocy 170 KM przyspiesza do 100 km/h w 7,3 s, natomiast wyposażone w silnik o mocy 184 KM BMW i3s w 6,9 s. Przyspieszenie z 80 do 120 km/h zajmuje natomiast odpowiednio 5,1 i 4,3 s.
Zużycie energii w cyklu mieszanym BMW i3 (120 Ah) wynosi między 13,1 a 13,6 kWh na 100 km, a BMW i3s (120 Ah) 14,3 kWh na 100 km.
Większa wydajność silnika elektrycznego oraz większa pojemność akumulatora pozwoliły zwiększyć zasięg o prawie 30%. Zasięg BMW i3 (120 Ah) wynosi 380 do 395 km (dotychczas 290 do 300 km) wg NEDC oraz 285 do 310 km (dotychczas 235–255 km) wg WLTP. Dla BMW i3s (120 Ah) odnotowano zasięg 360 km (dotychczas 280 km) wg NEDC oraz 270 do 285 km (dotychczas 235–245 km) wg WLTP.
Dostępny przewód ładowania jest przystosowany do podłączenia do tradycyjnych domowych gniazd. W taki sposób akumulator w ciągu ok. 15 godzin może naładować się do 80% swojej pojemności. Podłączenie do stacji BMW i Wallbox umożliwia trójfazowe szybkie ładowanie z mocą 11 kW. Dzięki temu ładowanie akumulatora wysokonapięciowego do 80% jego pojemności skraca się do 3,2 godzin. Z kolei przy użyciu stacji szybkiego ładowania na prąd stały (moc 50 kW) akumulator jest naładowany w 80% już po 42 minutach.
Wraz ze zmianami związanymi z pojemnością akumulatora BMW wycofa z Europy wersję ze spalinowym generatorem energii (tzw. Range Extender), który pozwalał wydłużyć zasięg modelu. Spalinowy "przedłużacz zasięgu" będzie w dalszym ciągu oferowany m.in. w Japonii oraz w Ameryce Południowej.