BMW i Mercedes nawiązują współpracę
Choć na co dzień ostro ze sobą rywalizują o miano lidera segmentu premium, to jednak potrafią też ramię w ramię współpracować nad nowymi rozwiązaniami. BMW i Daimler właśnie zawarły porozumienie, którego nadrzędnym celem jest wspólna praca nad technologią autonomicznej jazdy.
Podpisane dziś porozumienie w sprawie długoterminowej, strategicznej współpracy obejmie przede wszystkim wspólne działania nad nowymi technologiami w zakresie systemów wsparcia kierowcy, autonomicznej jazdy autostradami oraz automatycznego parkowania. To na początek. W nieco dalszej przyszłości prace mają objąć również systemy zautomatyzowanej jazdy w ruchu miejskim, w tym w centrach dużych miast, a także systemy komunikacji pomiędzy samochodami oraz pomiędzy pojazdami a infrastrukturą drogową. Jednym z efektów tej współpracy będzie również wspólna platforma modułowa dla pojazdów autonomicznych. Oba niemieckie koncerny podkreślają, że są otwarte na współpracę z innymi producentami OEM oraz rozwiązań technologicznych, a wyniki tych prac będą udostępniane innym podmiotom na podstawie licencji.
Pierwsze efekty partnerstwa BMW i Daimlera, w postaci nowych systemów w samochodach osobowych, powinny pojawić się w 2024 r. Obie firmy opracowane nowe technologie będą wdrażać w swoich modelach już niezależnie.
We wspólnych pracach weźmie udział łącznie nawet 1200 inżynierów obu firm, nierzadko także w mieszanych zespołach, które będą zlokalizowane m.in. Centrum Technologicznym BMW w Unterschleissheim niedaleko Monachium, Centrum Technologii Mercedes-Benz (MTC) w Sindelfingen oraz Centrum Testowania i Technologii Daimlera w Immendingen.
BMW pracuje nad systemami zautomatyzowanej jazdy już od 2006 r. Obecnie prowadzone są prace nad rozwiązaniami autonomicznej jazdy od poziomu 2 do 4, a w różnych częściach świata w pojazdach testowych sprawdzana jest najnowsza technologia z tego zakresu. Rozwiązania autonomicznej jazdy z poziomu 3 wejdą do produkcji seryjnej w 2021 r. w BMW iNEXT, a rozwiązania z poziomu 4 trafią do projektów pilotażowych.
Z kolei Daimler pracuje nad różnymi technologiami autonomicznej jazdy dla poziomu 3, 4, a nawet 5. Jeszcze w tym roku w San Jose, w Dolinie Krzemowej, rozpocznie się pierwszy program pilotażowy z udziałem firmy Bosch dotyczący pojazdów autonomicznych (poziomy 4/5) w środowisku miejskim. Na początku przyszłej dekady na rynek trafią modele Mercedesów nie tylko z funkcją zautomatyzowanej jazdy z poziomu 3, ale również w pełni zautomatyzowane (poziom 4/5). Daimler jest także liderem w obszarze technologii autonomicznej jazdy dla pojazdów dostawczych, ciężarowych oraz autobusów.