Bezpieczeństwo bliskie perfekcji? Nawet Ssangyong z pięcioma gwiazdkami od Euro NCAP
Wprowadzane praktycznie co roku zmiany w procedurze testów zderzeniowych przeprowadzanych przez Euro NCAP miały z jednej strony wymusić na producentach samochodów tworzenie coraz bezpieczniejszych modeli, z drugiej zaś miało skutkować tym, że o najwyższe oceny będzie niezwykle trudno. Okazuje się, że nowe modele samochodów, jakie trafiają na europejski rynek, nie mają większych problemów z zaliczeniem crash-testów. W najnowszej grupie rozbitych aut wszystkie otrzymały maksymalną liczbę pięciu gwiazdek.
Audi A1, BMW Z4, Ford Focus, Mercedes CLA, Mercedes EQC, Skoda Kamiq oraz Ssangyong Korando nie tylko otrzymały po pięć gwiazdek za ogólny poziom bezpieczeństwa, jaki zapewniają, ale nawet uzyskane wyniki szczątkowe robią duże wrażenie. Ponad 95% punktów za ochronę dorosłych pasażerów i ponad 85% za ochronę dzieci oznaczają, że do ideału, przynajmniej tego wyznaczonego przez Euro NCAP, brakuje naprawdę niewiele.
Nawet najgorszy w tej stawce modeli, 88-proc. wynik ochrony dorosłych uzyskany przez Ssangyonga Korando oznacza, że w razie zderzenia pasażerowie mogą liczyć na niezły poziom ochrony. Dodajmy, że jest to pierwszy model tej koreańskiej marki z pięcioma gwiazdkami od Euro NCAP.
Mercedesy (CLA i EQC) ponownie okazały się najlepsze w kategorii ochrony dzieci. EQC potwierdził także, że żadnym problemem nie jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa także w modelach z elektrycznym napędem i uzyskał jeszcze lepsze oceny niż przetestowane wcześniej Audi e-tron oraz Jaguar I-Pace.
Na uwagę zasługuje także wynik CLA, który jako jedyny spośród siedmiu przetestowanych modeli uzyskał ponad 90-proc. wynik w aż trzech kategoriach. Z kolei BMW Z4 otrzymał aż 97% punktów za ochronę dorosłych pasażerów – to najwyższy wynik w tej grupie aut, co trochę zaskakuje, pamiętając do jakiego segmentu należy ten model. Dodajmy jeszcze wysoki wynik za ochronę pieszych, który jest zasługą m.in. aktywnej maski silnika, unoszącej się po uderzeniu w pieszego.
W testach wziął również udział Ford Focus, mimo że w minionym roku otrzymał on już pięć gwiazdek. Wówczas jednak dorośli pasażerowie na przednich fotelach narażeni byli na stosunkowo duże obciążenie w okolicach kręgosłupa, dlatego Ford postanowił dokonać niezbędnych modyfikacji, by wyeliminować potencjalne ryzyko poważniejszych obrażeń, do jakich mogłoby dojść w przypadku uderzenia innego pojazdu w tył Focusa.
model | ocena łączna | bezpieczeństwo dorosłych | bezpieczeństwo dzieci | bezpieczeństwo pieszych | systemy bezpieczeństwa |
Audi A1 | * * * * * | 95% | 85% | 73% | 80% |
BMW Z4 | * * * * * | 97% | 87% | 91% | 76% |
Ford Focus | * * * * * | 96% | 87% | 72% | 75% |
Mercedes CLA | * * * * * | 96% | 91% | 91% | 75% |
Mercedes EQC | * * * * * | 96% | 90% | 75% | 75% |
Skoda Kamiq | * * * * * | 96% | 85% | 80% | 76% |
Ssangyong Korando | * * * * * | 88% | 85% | 68% | 74% |