Będzie więcej pieniędzy na drogi. W planach nowe ekspresówki i autostrada A50. Czy to nie kiełbasa wyborcza?
Rząd zaakceptował zmiany w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 przygotowane przez resort infrastruktury. W sumie nakłady na inwestycje drogowe w naszym kraju ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, zostaną zwiększone w tym okresie aż o 7 mld zł.
W efekcie przyjętej nowelizacji limit finansowy inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) zwiększył się do 142,2 mld zł. Dzięki nowym środkom finansowym będzie można skierować do realizacji te zadania, których wartość wzrosła względem wcześniejszych kosztorysów inwestorskich przedstawionych przez GDDKiA. Tym samym przyspieszone mają zostać prace nad kontynuacją budowy dróg ekspresowych S5, S8 i S12.
Ponadto z nowych środków realizowane mają być inwestycje na całkowicie nowych odcinkach, które wcześniej z różnych względów nie były objęte Programem. Nowa pula finansowa pozwoli wybudować drogę S12 od Lublina do Dorohuska na granicy z Ukrainą, rozpocząć budowę nowej drogi S8 na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko, a także rozpocząć budowę nowej drogi S5, która połączy drogi S8 (Sobótka) z S3 (Bolków). Przewiduje się, że budowa pierwszych odcinków tych tras rozpocznie się w 2023 r.
Przy okazji tej zmiany Rada Ministrów przyjęła również nowelizację rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, która wprowadza nowy przebieg sieci autostrad i dróg ekspresowych w związku z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym m.in. nowej Dużej Obwodnicy Warszawy. Obwodnica ta będzie składać się z drogi ekspresowej S50 na północy i autostrady A50 na południu od Warszawy.