Będzie więcej pieniędzy na budowę dróg
Ze 107 do 135 mld zwiększy się limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych. A to oznacza, że jest szansa na realizację większej liczby kilometrów nowych dróg do 2023 r. (z perspektywą do 2025 r.).
Przyjęta przez rząd uchwała zakłada, że do końca tego roku przedstawiona zostanie lista inwestycji, jakie zostaną zrealizowane w ramach wieloletniego programu budowy dróg krajowych z nowego limitu finansowego. Przyjęty ma zostać również odrębny program wieloletni obejmujący drogi, będące pod zarządem GDDKiA, które zostaną dostosowane do przenoszenia nacisku 11,5 t/oś wraz z rozwiązaniami zabezpieczającymi jego finansowanie ze środków budżetu państwa.
Realizowane programy mają zapewnić spójny system komunikacyjny nie tylko w naszym kraju. Rząd współpracuje w tym zakresie także na arenie międzynarodowej, m.in. przy staraniu się o realizację trasy Via Carpatia. Realizacja tej drogi jest wspierana przez większość państw wschodniej części UE i ich sąsiadów, dlatego Polska stara się o wpisanie jej na całym przebiegu w bazową sieć TEN-T.
Gdyby tak się stało, Via Carpatia byłaby kluczowym korytarzem transportowym łączącym północ z południem Europy i integrującym takie kraje jak Litwa, Polska, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria i Grecja. Wraz z ważniejszymi odnogami pozwoliłaby połączyć z europejską siecią drogową również Turcję, Ukrainę oraz kraje bałkańskie.
Nowe środki finansowe pozwolą także w większym stopniu zwiększyć działania inwestycyjne we wschodniej części Polski. Niebawem powstanie lista planowanych inwestycji, która następnie zostanie przedłożona do akceptacji przez Radę Ministrów.
Opracowanie odrębnego dokumentu związanego z koniecznością przebudowy dróg krajowych do przenoszenia nacisku 11,5 t/oś jest z kolei wynikiem toczącego się w Komisji Europejskiej postępowania dotyczącego wdrożenia w Polsce dyrektywy Rady 96/53/WE z 25 lipca 1996 r. Przepisy tej dyrektywy ustanawiają dla poszczególnych pojazdów drogowych maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym, a także dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej do 11,5 t na wszystkich drogach w Polsce.