Będzie kolejne opóźnienie systemu CEPiK 2.0
To już pewne. Styczeń 2017 r. okazał się kolejnym nierealnym terminem na wprowadzenie nowej wersji Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Resort cyfryzacji zaktualizował harmonogram prac nad systemem CEPiK 2.0, który ma wejść w życie 4 czerwca 2018 r.
W wydanym komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji możemy przeczytać, że po diagnozie stanu zaawansowania prac nad projektem CEPiK 2.0 zostały podjęte liczne działania zmierzające do jego zakończenia w nowym terminie ustalonym w porozumieniu z kluczowymi interesariuszami.
Powstała nowa struktura organizacyjna zajmująca się całokształtem prac związanych z wdrożeniem nowej bazy centralnej CEPiK 2.0 oraz systemów dziedzinowych (m.in. Instytutu Transportu Samochodowego czy Policji). Powołano Komitet Sterujący programu, w skład którego wchodzą reprezentanci resortów cyfryzacji, skarbu państwa, infrastruktury i budownictwa, spraw wewnętrznych i administracji, a także głównych użytkowników systemu. Zaproponowany plan naprawczy uzyskał już pozytywną opinię Rady Ministrów, która przyjęła projekt nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw. Projekt trafi teraz do Sejmu.
Diagnoza stanu zaawansowania prac nad systemem CEPiK 2.0 była prowadzona już od maja br. Przeprowadzone audyty wykazały nieprawidłowości w obszarze formalno-prawnym, zarządzania projektem, bezpieczeństwa, architektury rozwiązania, jakości oprogramowania oraz integracji z podmiotami zewnętrznymi. Okazało się, że uruchomienie bazy CEPiK 2.0 nie jest możliwe w zakładanym terminie 1 stycznia 2017 r.
Konsekwencje nieudanego wdrożenia systemu byłyby, jak informuje resort cyfryzacji, katastrofalne i oznaczałyby niemal paraliż państwa. Istniało bowiem realne ryzyko, że urzędnicy nie mogliby rejestrować samochodów, diagności prowadzić przeglądów pojazdów, a kandydaci na kierowców zdawać egzaminów na prawo jazdy. Należy pamiętać, że każdego dnia z wykorzystaniem CEPiK wydawanych jest ok. 16 tys. dowodów rejestracyjnych i ok. 4 tys. praw jazdy, a system obsługuje w sumie ok. 100 tys. operacji.
Ustalenie przez Radę Ministrów terminu uruchomienia CEPiK 2.0 na 4 czerwca 2018 r. umożliwia Centralnemu Ośrodkowi Informatyki, który jest bezpośrednim wykonawcą bazy CEPiK, zakończenie prac nad planem naprawczym, zawierającym szczegółowy harmonogram wdrożenia.
Niezależnie od tego już od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona istotna zmiana w funkcjonowaniu systemu CEPiK. Dane w systemie przestaną być narażone na "brudzenie" w procesie rejestracji pojazdów. Od nowego roku informacje o rejestrowanych pojazdach będą weryfikowane w oparciu o słowniki homologacyjne Instytutu Transportu Samochodowego. Zawierają one prawidłowo zapisane marki pojazdów, ale też dane techniczne, np. dopuszczalną ładowność danego modelu samochodu. W praktyce użycie słowników homologacyjnych ITS oznaczać będzie poprawę jakości danych wprowadzanych do bazy CEPiK. Zmiana ta ułatwi to oraz zmniejszy koszty późniejszej migracji tych danych do docelowej bazy.
Ramowy harmonogram budowy CEPiK w wersji 2.0 zakłada podział programu na kilka etapów, w których będą uruchamiane poszczególne funkcjonalności i e-usługi.