Będą wytwarzać biopaliwo z odpadów komunalnych
W ostatnich latach wszelkie projekty, których celem jest zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne, mogą liczyć na przychylność, a nawet na wsparcie finansowe ze strony unijnych instytucji. Jedną z takich inicjatyw jest projekt Life Landfill Biofuel, którego celem jest pozyskiwanie biometanu z odpadów komunalnych.
W ramach projektu Life Landfill Biofuel do 2023 r. prowadzone będą prace nad pozyskiwaniem alternatywnego paliwa – odnawialnego gazu z miejskich odpadów komunalnych. W inicjatywie tej biorą udział Seat, a także hiszpańskie przedsiębiorstwo FCC, Iveco, Uniwersytet w Granadzie, fundacja CARTIF, Sysadvance, Gasnam oraz Aqualia. Budżet całego przedsięwzięcia wynosi 4,3 mln euro i w 55% będzie finansowany przez Komisję Europejską.
Do prowadzenia tego typu badań motywują również regulacje prawne. Unia Europejska planuje do 2035 r. ograniczyć do 10% odsetek odpadów, które lądują na wysypiskach śmieci. Zamiana śmieci w biopaliwo będzie jednym ze sposobów, który pozwoli zmierzyć się z nadchodzącym wyzwaniem.
W Europie działa obecnie ok. pół miliona składowisk odpadów. Zamiana śmieci w źródło energii łączy w sobie szansę na obniżenie emisji do środowiska naturalnego z nową okazją biznesową. Jeśli taka technologia okazałaby się wydajna i opłacalna, wówczas mogłoby dojść do rozwinięcia nowej gałęzi przemysłu nie tylko w Hiszpanii, ale i w innych krajach unijnych.
Seat już od pewnego czasu pracuje nad własnym projektem Life Methamorphosis, który w założeniu umożliwi wyprodukowanie biometanu z wyselekcjonowanych odpadów. Jego celem jest rozwój gospodarki obiegu zamkniętego, wypracowanie większej wydajności energetycznej i zmniejszenie emisji gazów. Inicjatywa Life Landfill Biofuel to kolejny krok, który pozwoliłby wykorzystać śmieci ze składowiska bez wstępnego przesiewu.
– Dzięki temu projektowi osiągniemy postęp w wykorzystywaniu biometanolu jako paliwa. Zamierzamy dojść do sytuacji, gdy cały cykl życia samochodu będzie miał zerowy wpływ na środowisko pod względem emisji CO2 – podkreśla Andrew Shepherd, odpowiedzialny za projekty gazów odnawialnych w firmie Seat.