Audi SQ7 TDI - V8 i 435KM
Audi, ośmielone sukcesem modelu SQ5, postanowiło wprowadzić również do oferty swojego największego SUV-a wersję sygnowaną literką S. To pierwszy raz w historii Q7. Poza imponującymi parametrami diesla, w SQ7 znajdziemy również szereg innych nowatorskich rozwiązań.
Użyty do napędu Audi SQ7 czterolitrowy silnik wysokoprężny TDI został niemal całkowicie przekonstruowany. Silnik V8 ma do dyspozycji dwie turbosprężarki, które załączają się selektywnie (przy niższych obrotach włącza się tylko jedna z nich). W dolnym zakresie obrotów turbosprężarki są wspierane elektrycznie napędzaną sprężarką (EAV). Rozwiązanie to po raz pierwszy pojawiło się w seryjnym modelu.
EAV wspiera silnik podczas startu i przyspieszania przy niskich obciążeniach. Kierowca odczuwa ten proces jako zwiększoną dynamikę bez efektu turbodziury. Sprężarkę umieszczono blisko silnika, w ścieżce wylotowej powietrza z intercoolera. Ponieważ EAV nie potrzebuje energii spalin do wytwarzania ciśnienia, sprężarka może rozpocząć pracę w dowolnym czasie, co rozwiązuje problem tradycyjnych słabości klasycznych turbosprężarek. EAV o maksymalnej mocy 7 kW, zasilana jest z pokładowej instalacji elektrycznej o napięciu 48 V.
Silnik 4.0 V8 TDI ma jednak więcej nowinek technologicznych. Po raz pierwszy w Audi z silnikiem Diesla zastosowano także zamontowany po stronie zaworów wydechowych system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS). Zawory ssące silnika znajdują się po zewnętrznej stronie jednostki, a zawory wydechowe oraz obie turbosprężarki po stronie wewnętrznej. Taka konstrukcja zapewnia krótkie drogi dolotowe gazów, co w efekcie daje spontaniczne reakcje silnika oraz krótką drogę do układu oczyszczania spalin. Mniejsze tarcia z kolei zapewniają innowacyjne zarządzanie temperaturą i złożone rozwiązania dotyczące skrzyni korbowej i wału korbowego.
W efekcie Audi SQ7 dysponuje mocą 435 KM i momentem obrotowym 900 Nm, dostępnym w przedziale od 1000 do 3250 obr/min. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,8 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Średnie spalanie wynosi 7,4 litra paliwa na 100 kilometrów.
Za przeniesienie napędu odpowiedzialna jest przeprojektowana 8-stopniowa automatyczna przekładnia z funkcją "żeglowania" na wolnym biegu. Napęd trafia na cztery koła za pośrednictwem układu Quattro, współpracującego z systemami kontroli zawieszenia i samoblokującym, międzyosiowym mechanizmem różnicowym.
Nowym na rynku rozwiązaniem wśród samochodów tego typu jest elektromechaniczna, aktywna stabilizacja wychylania się pojazdu w zakrętach. Auto inaczej reaguje podczas jazdy po nierównościach, a inaczej podczas szybkiej jazdy na płaskiej nawierzchni, gdzie większa sztywność zawieszenia zapewnia lepszą zwrotność, zmniejsza się też tendencja do podsterowności. Podczas manewrowania na ciasnej uliczce kierowca doceni system skrętnych kół tylnych.
W zależności od naszych potrzeb Audi SQ7 może być modelem pięcio- lub siedmiomiejscowym. W tym drugim wariancie trzeci rząd siedzeń składa i rozkłada się elektrycznie.
Audi SQ7 na rynku pojawi się już wiosną. U naszych zachodnich sąsiadów ceny będą się rozpoczynać od 89.900 euro.