Audi S1 i S1 Sportback debiutuje w Polsce
Do Polskich salonów Audi zawitał zwariowany maluch, który zadebiutował na światowych rynkach w połowie lutego. Audi S1 i S1 Sportback to niezwykle ciekawe auto, które charakteryzuje się rewelacyjnymi osiągami, ale cena dość skutecznie zniechęca.
Zanim przejdziemy do ceny, przypomnijmy sobie co oferują oba modele. Jak wiemy, nowość jest dostępna zarówno w wersji 3-, jak i 5-drzwiowej. Topowy wariant Audi A1 dostanie mnóstwo dodatków do nadwozia, ale na szczęście nie sprawiają one wrażenia tandety i kiczu. Mamy większe zderzaki z wlotami powietrza, niższe listwy progowe, spojler oraz aż cztery końcówki układu wydechowego.
„Audi S1 posiada zalety samochodu sportowego, świetne osiągi, bezpośrednie reakcje i stały napęd na cztery koła quattro, który niezależnie od sytuacji drogowej przenosi pełną moc napędu bezpośrednio na jezdnię“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Napęd quattro ma wielu zwolenników, a teraz dzięki zastosowaniu go w tym segmencie pojazdów, ich grono z pewnością się powiększy.“ – dodaje prof. dr Hackenberg.
Faktycznie, jeśli chodzi o silnik, w tak niewielkim i lekkim aucie niczego lepszego nie trzeba. Mamy tu do czynienia z 2,0-litrową jednostką czterocylindrową TFSI, która generuje imponujące 231 KM z momentem obrotowym rzędu 370 Nm. Napęd przekazywany jest na wszystkie koła i pozwala rozpędzić oba modele do 250 km/h. Audi S1 potrzebuje zaledwie 5,8 sekundy na przyspieszenie do "setki", natomiast wariant S1 Sportback jest tylko o 0,1 sekundy wolniejszy.
A czym jeszcze charakteryzują się oba modele?
Podwozie oraz elektromechaniczny układ kierowniczy obu kompaktowych sportowych aut pieczołowicie przeprojektowano. Zmodyfikowane łożyska przegubów przedniego zawieszenia zwiększają spontaniczną reakcję podczas skrętu. Z tyłu pojazdu, konstrukcję czterowahaczową zastąpiono osią z wahaczami zespolonymi, typową dla modeli A1. Jest ona sportowa i sztywna. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, oferując do wyboru kilka opcji, pozwala na regulowanie sposobu pracy silnika, automatycznej klimatyzacji i seryjnie montowanych adaptacyjnych amortyzatorów.
Powiększona pompa hamulcowa oraz dużych rozmiarów tarcze hamulcowe – przednie o średnicy 310 mm – zapewniają bardzo dobre hamowanie. Na życzenie, czerwone zaciski hamulcowe kół przednich ozdabia się emblematem "S1". Oba modele opuszczają fabrykę na kołach o średnicy 17 cali, z oponami w rozmiarze 215/40 R17. Opcjonalnie dostępne są 18-calowe obręcze z oponami 225/35 R18.
Trzeba przyznać, że nowość od audi to bardzo ciekawa alternatywa dla wszystkich przednionapędowych hot hatchy. Być może Audi S1 a nawet S1 Sportback oferuje nieco mniej miejsca niż więksi konkurenci, ale niższa masa, mocny silnik oraz napęd na cztery koła z pewnością oferują niesamowite emocje. Niestety problemem może być cena, która opiewa na kwotę 130 670 złotych za model Audi S1 oraz 132 670 złotych za wariant Audi S1 Sportback. Co Wy o tym sądzicie?