Audi RS7 Sportback z 600-konnym V8 i proekologicznymi rozwiązaniami
Do zaprezentowanego niespełna miesiąc temu Audi RS6 Avant we Frankfurcie dołączył jego bliski kuzyn, czyli RS7 Sportback. W czasach walki o redukcję każdego grama dwutlenku węgla modele z silnikami V8 i większymi stają się powoli białymi krukami.
Audi RS7 Sportback korzysta z takiego samego układu napędowego, jaki dba o jak najlepsze osiągi i właściwości jezdne w RS6. Pod przednią maską spoczywa 4-litrowy silnik TFSI V8, który generuje 600 KM maksymalnej mocy oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To wystarczy, aby rozpędzić to sportowe Audi do 100 km/h w 3,6 s, a więc w identycznym czasie, jak w przypadku RS6 Avant. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h, jednak można ją zwiększyć do 280 bądź 305 km/h dzięki jednemu z dwóch dostępnych pakietów dynamicznych.
Audi jednak nie ignoruje całkowicie ekologii i norm narzucanych przez Unię Europejską, stąd wykorzystanie do napędu układu mild hybrid (MHEV). Alternator-rozrusznik może odzyskać do 12 kW mocy podczas umiejętnej jazdy. Przy zwolnieniu pedału przyspieszenia przy prędkości między 55 a 160 km/h w zależności od ustawień systemu Audi drive select auto będzie albo odzyskiwać energię, albo przejdzie w tzw. tryb żeglowania. Technologia MHEV umożliwia ponadto załączenie funkcji start-stop już przy prędkości 22 km/h.
Z zakresu proekologicznych rozwiązań mamy także system cylindrów odłączanych na żądanie (cylinder on demand). Przy niskim bądź średnim obciążeniu silnika system wyłącza 2., 3., 5. i 8. cylinder, dezaktywując w nich wtrysk i zapłon oraz zamykając zawory ssące i wydechowe. Gdy kierowca energicznie wciśnie pedał gazu, dezaktywowane cylindry w kilka milisekund ponownie się załączą.
Zastosowanie rozwiązania pozwolą ograniczyć spalanie nawet o 0,8 l/100 km.
Za przeniesienie napędu standardowo odpowiada ośmiobiegowa, automatyczna przekładnia tiptronic z nowym programem maksymalnego przyspieszenia (launch control) do stałego napędu na cztery koła quattro. Wykorzystując mechaniczny międzyosiowy mechanizm różnicowy napęd trafia na osie przednią i tylną w stosunku 40:60. W skrajnych przypadkach, gdy dojdzie np. do uślizgu jednego z kół, nawet 70% mocy silnika może zostać przekierowanych na oś przednią i do 85% na tył.
Całość uzupełnia dostępny za opłatą sportowy układ wydechowy RS z czarnymi końcówkami rur wydechowych, który wytwarza dźwięk o głębszym brzmieniu. Włączając spersonalizowane tryby RS1 lub RS2 kierowca może sam wybrać sportowe albo bardziej zbalansowane brzmienie wydechu.
Odpowiedni balans pomiędzy komfortową a sportową jazdą zapewnić ma standardowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne RS. W położeniu normalnym nadwozie RS7 Sportback zawieszone jest o 20 mm niżej niż w przypadku standardowego Audi A7 Sportback. Przy prędkości powyżej 120 km/h obniża się o kolejne 10 mm oraz oferuje tryb unoszenia, na życzenie umożliwiający podniesienie zawieszenia pojazdu o 20 mm. Dla bardzie wymagających kierowców dostępne jest także opcjonalne sportowe zawieszenie RS plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy (DRC).
Z zewnątrz tę wersję sportowego Audi rozpoznamy m.in. po szerokiej i płaskiej osłonie chłodnicy, większych wlotach powietrza, a także wyraźnie poszerzonym nadkolom, przez które szerokość nadwozia wynosi 1950 mm. W tylnej części cechą charakterystyczną Audi RS7 Sportback jest zakrzywiona tylna krawędź oraz pas łączący ze sobą tylne światła. Przy prędkości 100 km/h z pokrywy bagażnika wysuwa się spojler.
W kabinie znajdziemy sporo detali, które mają podkreślać sportowy charakter tego modelu. Nie zabraknie oczywiście spłaszczonej u dołu sportowej kierownicy z dużymi aluminiowymi manetkami do zmiany biegów w trybie manualnym czy też sportowych foteli obitych czarną skórą bądź, dostępnych za dopłatą, foteli RS sport z perforowaną skórą z możliwością zamontowania funkcji wentylacji.
Na wyświetlaczu Audi virtual cockpit znajdziemy, poza typowymi danymi, także informacje o ciśnieniu w oponach, momencie obrotowym, wydajności, temperaturze oleju, ciśnieniu doładowania, międzyczasach, przyspieszeniu i przeciążeniach. Po osiągnięciu limitu obrotów, sygnał wizualny informuje kierowcę o konieczności przełączenia biegu na wyższy.
Nowe Audi RS7 Sportback po raz pierwszy dostępne jest także w wersji pięciomiejscowej z trzyosobową kanapą z tyłu, choć oczywiście można wybrać również opcję z dwoma miejscami siedzącymi z tyłu.
Nowe Audi RS7 Sportback do salonów sprzedaży trafi w pierwszym kwartale przyszłego roku.