Audi RS5 po raz pierwszy w odmianie Sportback
Audi RS5, dostępne jak dotąd wyłącznie w dwudrzwiowych odmianach coupe oraz cabrio, niebawem pojawi się także w bardziej funkcjonalnej odmianie Sportback. Praktyczniejsza wersja sportowego modelu z czterema pierścieniami na grillu właśnie została zaprezentowana podczas wystawy samochodowej w Nowym Jorku.
Już zwiększony rozstaw osi, krótkie zwisy i długa, wypukła maska silnika, do tego poszerzone o 15 mm nadkola podkreślają sportowe ambicje tego pięciodrzwiowego modelu. W najnowszym modelu z rodziny RS nie zabrakło jednak i innych wyróżników najmocniejszych odmian rodem z Ingolstadt. Przód nadwozia to poszerzona i płaska osłona chłodnicy Singleframe, masywne wloty powietrza z kratownicą o strukturze plastra miodu oraz spojler z napisem quattro.
Sportowy charakter w tylnej części nadwozia podkreślają przede wszystkim charakterystyczny dla modeli RS dyfuzor, owalne końcówki wydechu oraz spojler zamontowany na klapie bagażnika. Standardowo, model RS 5 Sportback jeździ na kołach 19-calowych, a za dopłatą dostępne są także felgi o rozmiar większe. Większą indywidualizację modelu zapewniają pakiety „Lśniąca czerń”, „Matowe aluminium” i „Carbon”.
2.9 TFSI i 450 KM
Pod maską odmiany RS5 Sportback znajdziemy tą samą jednostkę, która napędza odmianę Coupe. 2,9-litrowy silnik TFSI V6 z podwójnym doładowaniem generuje moc 450 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w szerokim zakresie obrotów (1900-5000 obr/min). Ponieważ premiera modelu miała miejsce w Stanach Zjednoczonych, podano jak na razie czas przyspieszenia od 0 do 60 mil na godzinę. Czas 3,9 sekundy oznacza, że prędkość 100 km/h RS5 Sportback powinien osiągać w ok. 4 sekundy. Maksymalna zaś prędkość wynosi 174 mil/h, czyli ok. 280 km/h.
Każda z dwóch turbosprężarek silnika TFSI jest przyporządkowana jednemu rzędowi cylindrów i wytwarza ciśnienie ładowania do 1,5 bara. Podobnie jak we wszystkich nowych silnikach Audi V6 i V8, sprężarki są zamontowane pomiędzy rozwidlonymi pod kątem 90° rzędami cylindrów, na skutek tego strona wydechowa głowic cylindrów znajduje się wewnątrz rozwidlenia cylindrów, a strona ssąca po zewnętrznej ich stronie. Taka koncepcja pozwala na kompaktową konstrukcję.
Auto w standardzie dostępne jest z napędem na cztery koła, a za przeniesienie napędu odpowiada sportowo zestrojona automatyczna przekładnia tiptronic o ośmiu przełożeniach. Układ quattro z międzyosiowym mechanizmem różnicowym standardowo rozdziela siły napędowe w stosunku 40:60. W razie wykrycia poślizgu koła jednej z osi, większa część momentu obrotowego błyskawicznie przenoszona jest na drugą oś – do 85% momentu może trafić na oś przednią, a do 70% na oś tylną. Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy, może także odpowiednio do sytuacji rozdzielać moment między kołami osi tylnej.
Najmocniejsza odmiana Audi A5 Sportback opiera się o pięciowahaczowe zawieszenie na przedniej i tylnej osi i jest zawieszone o siedem milimetrów niżej niż Audi S5 Sportback. Do wyboru jest także zawieszenie sportowe RS plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control (DRC), ceramicznymi hamulcami i dynamicznym układem kierowniczym. Za pośrednictwem systemu Audi drive select, kierowca może dostosować wybrane parametry wg trzech trybów – indywidualnego, dynamicznego oraz komfortowego.
Funkcjonalnie i sportowo
Pięciomiejscowe wnętrze Audi RS5 Sportback utrzymane jest w czerni. Funkcjonalny charakter auta podkreśla 480-litrowy bagażnik, który po złożeniu tylnych siedzeń można powiększyć do 1300 l. Z kolei za sportowe doznania dbają fotele RS obite skórą Feinnappa z opcjonalnym stebnowaniem w kształcie rombów, czy spłaszczona u dołu skórzana kierownica sportowa. Kierownica, listwy progowe, dźwignia zmiany biegów oraz fotele, noszą emblematy RS. Dodatkowy ekran RS wyświetlający się w Audi virtual cockpit informuje o ciśnieniu w oponach, aktualnym momencie obrotowym i przeciążeniu. W trybie jazdy manualnej, po osiągnięciu granicznej liczby obrotów, wizualny sygnał informuje kierowcę o konieczności przełączenia biegu na wyższy.
Po wyborze dostępnego za dopłatą pakietu RS otrzymamy dodatkowo czerwone, kontrastowe szwy na kierownicy i na dźwigni zmiany biegów, pasy bezpieczeństwa z czerwonymi brzegami oraz dywaniki z logo RS. Specjalnie dla tego modelu stworzono zielony lakier nadwozia Sonoma z efektem metalicznym.