Audi RS5 Coupe z nowym biturbo
2.9 TFSI V6 biturbo 450 KM - ten ciąg cyferek i liter najlepiej chyba charakteryzuje najnowsze gran turismo z Ingolstadt z rodziny RS. Ewentualnie można dodać do tego jeszcze - 600 Nm i 3,9 s do 100 km/h.
Bo, co by nie mówić o modelach Audi RS, o ich wyglądzie, właściwościach jezdnych i innych elementach, o których się wspomina przy okazji prezentacji nowych modeli, najważniejsze w tym przypadku jest to, co znajduje się pod maską i jakie ma to przełożenie na wyniki pomiarów. A tam trafiła zupełnia nowa 2,9-litrowa jednostka TFSI z sześcioma cylidrami i dwoma turbosprężarkami. Silnik generuje 450 KM, zaś maksymalny moment obrotowy, osiągany w przedziale 1900-5000 obt/min, wynosi 600 Nm, tj. aż o 170 Nm więcej niż w poprzedniku. Najmocniejszy model z rodziny A5 do 100 km/h jest w stanie się rozpędzić w 3,9 s i pojechać z maksymalną prędkością 280 km/h.
Nowym rozwiązaniem w silniku Audi jest proces spalania z centralnym wtryskiem bezpośrednim (tzw. B-cykle). Aby uzyskać jak najlepsze reakcje silnika, zasysane zarówno do danej turbosprężarki, jak i do komór spalania powietrze, doprowadzane jest tam dwoma osobnymi strumieniami. Skrócona faza sprężania i długa faza rozprężania pozwoli zwiększyć stopień sprężania, a więc lepszą sprawność i większą wydajność silnika. Średnie spalanie Audi RS5 Coupe wynosi 8,7 l/100 km, to o 17% mniej niż w poprzedniku, choć na taki rezultat wpływ z pewnością miała też niższa o 60 kg masa auta.
W układzie napędowym nowego RS5 Coupe znalazł się stały napęd na 4 koła z międzyosiowym mechanizmem różnicowym (rozkład momentu wynosi 40:60) oraz 8-stopniowa, automatyczna przekładnia tiptronic ze zoptymalizowanymi przełożeniami biegów. Na życzenie można zamówić również sportowy mechanizm różnicowy na tylnej osi. W standardzie natomiast znalazło się sportowe zawieszenie RS (do wyboru jest też zawieszenie RS plus).
We wnętrzu, utrzymanym w czarnej kolorystyce, znajdziemy sporo sportowych akcentów, np. sportowe fotele, spłaszczoną u dołu kierownicę, symbole RS w różnych miejscach, dodatkowe zegary informujące o ciśnieniu w oponach, momencie obrotowym i o siłach przeciążenia. Gdy silnik dotrze do granicznych obrotów, sygnał dźwiękowy poinformuje kierowcę o konieczności zmiany biegów w trybie manualnym.
Jak podkreśla Audi, nowe RS5 Coupe dłuższe od poprzednika o 74 mm (4723 mm) przedstawia nowy język stylistyki modeli RS. W przedniej części znajdziemy masywne wloty powietrza, szerszą atrapę chłodnicy, dodatkowe, boczne wloty obok reflektorów oraz poszerzone o 15 mm nadkola. Tylną część wyróżniają dyfuzor, owalne końcówki wydechu oraz spojler na klapie bagażnika. Auto w standardzie posiada 19-calowe felgi, do wyboru są także o rozmiar większe.