Audi R8 V8 GTR - generalny remont młodej legendy
Wielu fanów tego modelu przyznaje, że mimo młodego wieku Audi R8 zasługuje już na miano świeżej legendy. Model ten dość skutecznie rozruszał spokojną ofertę producenta z Ingolstadt, a zdaniem niektórych zapoczątkował lawinę sportowych wersji. Dość historii, czas na Audi R8 V8 GTR - sprawdźmy, co z konwencjonalnej wersji wycisnęli inżynierowie z Pachura Moto Center.
Najlepiej zacząć od początku. Otóż bazą do modyfikacji było Audi R8 coupe z silnikiem 4.2 V8 FSI. Zdaniem Pachura Moto Center, założenie było bardzo proste - auto ma rozwijać minimum 700 KM, zaś wygląd powinien od początku zdradzać imponujące możliwości modelu. Żaden kierowca na drodze nie powinien mieć wątpliwości, że ma do czynienia z potężnym i szalonym autem.
Zdaniem inżynierów, najwięcej trudności było właśnie z silnikiem. W informacji prasowej czytamy:
Modyfikacja silnika była trudnym i czasochłonnym przedsięwzięciem. Pod maską zainstalowano dwa kompresory ROTREX-a C38-61. Cały system doładowania, chłodzenia, układ dolotowy i nowy system smarowania opracowano specjalnie dla tego samochodu przez firmę TTS Performance. W układzie wydechowym zastosowaliśmy sportowy tłumik ABT uwalniający z tego potężnego silnika równie potężny dźwięk.
Po wielu godzinach strojenia silnika na hamowni ostatecznie udało się uzyskać imponujące osiągi jednostki napędowej: moc maksymalna to ponad 710 KM a moment obrotowy sięga daleko ponad 600 Nm. To wyjątkowe R8 katapultuje się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,1 s, sprint od 0 do 200 km/h zajmuje imponujące 9,2 s. Przyspieszanie kończy się dopiero przy prędkości 328 km/h i wynika z długości przełożeń skrzyni biegów.
Oczywiście moc silnika to nie wszystko i osiągi nie są zasługą samej jednostki napędowej. Całości dopełnia wiele równie ważnych elementów, bez których tak imponujące parametry byłyby nieosiągalne. Z drugiej strony pogoń za osiągami nie może przyćmić bezpieczeństwa oraz prowadzenia. Na szczęście inżynierowie o tym nie zapomnieli.
W przeniesieniu tak potężnej mocy na skrzynię biegów pomaga sportowe sprzęgło z okładzinami z kevlaru, wyprodukowane specjalnie dla tego samochodu. Dla opanowania tego potwora na drodze niezbędne były modyfikacje zawieszenia i układu hamulcowego. R8 V8 GTR otrzymało sportowe gwintowane zawieszenie.
Ze względu na jego uniwersalność i zaawansowaną technologię, zdecydowaliśmy się zastosować KW Variant 3 HLS 4 z regulacją wysokości, twardości i siły odbicia. To zawieszenie ma także inną, bardzo przydatną w aucie sportowym funkcję: system hydraulicznego podnoszenia nadwozia na przedniej i tylnej osi, który pozwala na uniesienie samochodu o 35 mm przy pokonywaniu przeszkód. System hamulcowy ze stalowymi tarczami zastąpiliśmy najbardziej wydajnymi hamulcami ceramicznymi, na przedniej i tylnej osi.
Na deser zostawiliśmy stylistykę auta, która pełni nie tylko rolę upiększającą - w pogoni za wyglądem nie można zapomnieć o aerodynamice, która przy takim potworze jest bardzo ważna.
Pakiet aerodynamiczny Abt Sportsline dla modelu R8 GTR obejmuje elementy wykonane z karbonu: przedni i tylny zderzak, progi boczne, powiększone boczne wloty powietrza, imponujące tylne skrzydło, boczne lusterka (z wyścigowego Audi R8 LMS), pokrywa silnika wykonana z karbonu, i szyba z poliwęglanu z otworami poprawiającymi chłodzenie komory silnika (także z wyścigowego Audi R8 LMS).
Dla zmniejszenia masy samochodu zamontowaliśmy przednią maskę wykonaną z karbonu. Lżejsze od seryjnych są także felgi Abt CR Superlight. Na przedniej osi koła mają rozmiar 9 x 19” ze sportowymi oponami Michelin Pilot Sport CUP 235/35 R19, tylną oś wyposażono w felgi 11 x19” z oponami 305/30 R19. Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów udało się zmniejszyć masę samochodu o 60 kg, co znacząco wpłynęło na jego właściwości jezdne.
A jak Wam podoba się tak dość radykalnie zmodyfikowane Audi R8 V8 GTR?