Audi R8 LMX pierwszym modelem z laserowymi światłami?
Tak przynajmniej twierdzi producent, choć zapewne w BMW mają z tym spore wątpliwości. My pominiemy kwestie pierwszeństwa i skupimy się na tym, czym chwali się Audi w modelu R8 LMX.
Jak widać Audi jest bardzo dumne ze swojego modelu R8 LMX, który swoją drogą czeka już na następcę. Do tego czasu jednak możemy ocenić nowe światła laserowe zastosowane w tym modelu, które swoją drogą prezentują się bardzo imponująco. Już na pierwszy rzut oka widać, że nie są to tradycyjne światła typu LED znane z tego modelu. Tym razem światła drogowe generowane są przez wiązkę laserową, poprawiając tym samym zasięg oświetlenia. Jak twierdzi Audi, dla samochodu sportowego, takiego jak R8 LMX, to wręcz idealne rozwiązanie.
A jak to w ogóle działa? Warto zapoznać się z informacją prasową przesłaną przez Audi.
"W nowych, laserowych światłach drogowych, znajdujący się w każdym reflektorze moduł laserowy generuje snop światła o zasięgu dwa razy większym niż ten generowany przez reflektory diodowe. W każdym module zastosowano cztery silne diody laserowe. Przy średnicy zaledwie 300 mikrometrów generują one niebieskie światło laserowe o długości fali 450 nanometrów. Fosforowy konwerter przemienia je w białe światło drogowe o temperaturze barwy 5500 kelwinów, idealne dla ludzkiego oka, pozwalające kierowcy lepiej rozpoznawać kontrasty i mniej meczące wzrok. Światła laserowe w Audi R8 LMX, aktywujące się powyżej prędkości 60 km/h, są uzupełnieniem diodowych świateł drogowych i korzystnie poszerzają oraz wydłużają pole widzenia kierowcy, wydatnie podnosząc w ten sposób bezpieczeństwo jazdy. Inteligentny zespół sensorowych kamer rozpoznaje innych uczestników ruchu drogowego i odpowiednio dostosowuje długość i intensywność wiązki światła."
Niestety jest pewien szkopuł. Otóż Audi R8 LMX dostępny będzie w limitowanej serii zaledwie 99 egzemplarzy. Pod maską znajduje się silnik V10 5.2 l o mocy 570 KM z momentem obrotowym rzędu 540 Nm przy 6500 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,4 sekundy, prędkość maksymalna samochodu wynosi 320 km/h, zaś jego średnie zużycie paliwa to 12,9 litra na 100 km.