Audi R18 e-Tron Quattro - diesel z dwoma elektrykami
Do startu sezonu wyścigów długodystansowych zostało jeszcze sporo czasu, ale Audi już zaprezentowało swoją broń. Wydaje się, że ta sama nazwa - R18 e-Tron Quattro - niesie za sobą niewiele zmian, ale to tylko pozory.
Mimo takiej samej nazwy, Audi R18 e-Tron Quattro dostał niemal zupełnie inny napęd zgodny z wytycznymi klasy LMP1 na rok 2014. Zdaniem producenta: "To najbardziej skomplikowany i zaawansowany samochód stworzony przez Audi." Miejmy nadzieję, że to skomplikowanie nie przełoży się na utrudnioną obsługę oraz awaryjność, która w przypadku wyścigów długodystansowych jest szczególnie istotna. Ponadto w informacji prasowej Audi czytamy:
"Audi R18 e-tron quattro przygotowane na sezon 2014, to najbardziej skomplikowany samochód wyścigowy, jaki kiedykolwiek zbudowano w fabrykach Audi. Na pierwszy rzut oka, ta sportowa hybryda wydaje się być kolejnym z serii samochodów wyścigowych, które w ostatnich dwóch latach wygrywały Mistrzostwa Świata i wyścigi w Le Mans. Jednak w rzeczywistości, z uwagi na nowe przepisy LMP1, które wejdą w życie w roku 2014, zespół Audi Sport zupełnie od nowa opracował każdy, najdrobniejszy nawet element bolidu."
Budując bolid R18 e-Tron Quattro, zespół Audi Sport zdecydował się na zastosowanie koncepcji podobnych do wykorzystywanych w przeszłości, choć z innowacyjnymi rozwiązaniami dotyczącymi wielu szczegółów i z dodatkowym układem hybrydowym. Mowa tu o takich rozwiązaniach, jak udoskonalonym silniku V6 TDI zamontowanym przed tylną osią napędzającym tylne koła pojazdu. Oprócz tego zastosowano układ hybrydowy e-tron quattro na przedniej osi (ERS-K – Energy Recovery System Kinetic, układ służący do gromadzenia energii kinetycznej).
Warto również wspomnieć o zoptymalizowanym akumulatorze energii kinetycznej, układzie hybrydowym z elektryczną turbosprężarką w silniku spalinowym (ERS-H – Energy Recovery System Heat, układ gromadzenia energii wytworzonej z ciepła). Poprzedni prototyp Le Mans Audi ważył 915 kg. Jednak w przyszłości masę samochodu można zmniejszyć do 870 kg.
„Nowe Audi R18 e-tron quattro należy do zupełnie nowej generacji prototypów Le Mans” — wyjaśnia szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. „Całkowicie zmieniły się wymogi przepisów LMP1. Chodzi o to, by osiągać równie krótkie czasy okrążeń jak w przeszłości, jednak przy znacznie mniejszym zużyciu energii. Uzyskiwanie lepszych wyników przy mniejszym nakładzie energii, to bardzo przyszłościowe podejście.”
Chris Reinke, szef działu LMP w zespole Audi Sport mówi o „rewolucji w sposobie myślenia”. „Zarzucono fundamentalne podejście do sportu motorowego. Teraz zamiast ograniczeń mocy, ograniczane będzie zużycie energii. Takie rozumowanie jest zgodne z duchem naszych czasów i daje inżynierom ogromną swobodę techniczną. W roku 2014, na starcie w Le Mans zobaczymy ogromną różnorodność koncepcji.”