Audi pracuje nad światłami laserowymi Matrix
Rozwój motoryzacji to nie tylko mocniejsze, lub wg. ostatniej mody, mniejsze silniki, nowe materiały oraz gadżety w wyposażeniu. To również rozwój oświetlenia, a na tym polu w ostatnich latach wiele się zmieniło. Zapewne kolejne lata również będą bardzo ciekawe, gdyż Audi pracuje nad własną technologią świateł laserowych.
Fot. Audi R8 LMX
Mowa o oświetleniu Matrix Laser, która zdaniem producenta ma być nieporównywalnie lepsza od rozwiązania Matrix LED znanego z wyższych modeli dostępnych w ofercie. Warto wspomnieć, że światła tego typu po raz pierwszy zastosowano w modelu Audi R8 LMX w zeszłym roku. Producent zauważa, że technika projekcji intensywnego, laserowego światła po raz pierwszy znalazła zastosowanie w kompaktowym, ale wyjątkowo wydajnym reflektorze.
Producent w swojej informacji prasowej dokładnie opisuje zasadę działania oświetlenia laserowego:
"W rozwiązaniu tym, bardzo szybko poruszające się mikrolustro odbija światło lasera. Przy niewielkich prędkościach, światło rozprowadzane jest na większej powierzchni, a promień oświetlenia drogi jest szeroki. Przy większych prędkościach, kąt padania światła jest mniejszy, a jego intensywność i zakres wyraźnie większe. To ogromna zaleta podczas jazdy po autostradzie. Dodatkowo, wiązka światła może być precyzyjnie ukierunkowana. Oznacza to, że oświetleniem poszczególnych stref można sterować, kontrolując moment dopływania światła do tych konkretnych obszarów.
Nowością jest także inteligentne i błyskawiczne włączanie i wyłączanie diod laserowych w zależności od pozycji lusterka. Pociąga to za sobą dynamiczną zmianę szerokości wiązki światła. Podobnie jak dzieje się to w przypadku aktualnie montowanych w samochodach reflektorów Matrix LED, ulica zawsze jest jasno oświetlona, a jednocześnie inni uczestnicy ruchu nie są oślepiani. W czym zatem tkwi różnica? Laserowa technika Matrix daje światło w wyższej rozdzielczości, reagujące bardziej dynamicznie. Jego moc i możliwości są zatem lepiej wykorzystane, co prowadzi do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
W Matrix Laser, niebieskie, laserowe diody produkowane i dostarczane przez firmę OSRAM, swoim światłem o długości fali 450 nanometrów oświetlają trzymilimetrowe, szybko poruszające się lustro. Lustro odbija niebieskie światło lasera, kieruje je do konwertera zmieniającego je w światło białe, a następnie kierującego je na drogę. Wyjątkowo odporne i trwałe lustro firmy Bosch, to mikroskopijny, elektryczno-optyczny system mechaniczny bazujący na technologii krzemowej."
Oczywiście Audi nie tworzy nowych świateł samodzielnie, tylko współpracuje z kilkoma producentami tj. Bosch, Osram oraz Instytut Techniki Świetlnej (LTI) Instytutu Technologii (KIT) w Karlsruhe. Projekt jest wspierany przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań.