Audi odświeżyło całą rodzinę A-piątki
A5 Sportback, A5 Coupe i A5 Cabriolet oraz S5 Sportback i S5 Coupe – cała rodzina Audi A5 przeszła właśnie, prawie cztery lata po premierze rynkowej obecnej generacji, kurację odmładzającą.
Z zewnątrz najszybciej wersję poliftingową rozpoznamy po przedniej części nadwozia, gdzie np. charakterystyczna osłona chłodnicy Singleframe jest teraz bardziej płaska i nieco szersza, a znajdujące się powyżej niej wąskie szczeliny wentylacyjne mają nawiązywać do modelu Audi Sport quattro. Znajdujące się na bokach zderzakach wloty powietrza zostały powiększone. Zmienione zostały również m.in. boczne progi czy końcówki układu wydechowego.
Wszystkie wersje A5 w standardzie mają diodowe reflektory. Za dopłatą można jednak wybrać diodowe reflektory przednie Matrix bądź diody Matrix ze światłami laserowymi. Klienci będą mieć do wyboru paletę dwunastu lakierów nadwozia, wśród których znalazł się nowy odcień metalizowanego koloru zielonego (district green).
Największą zmianą wewnątrz Audi A5 jest nowa wersja systemu MMI z 10,1-calowym wyświetlaczem, stanowiącym centrum sterowania nowym systemem obsługi. Ponieważ jest on dotykowy zrezygnowano ze znanego w poprzednich modelach pokrętła. Istnieje też funkcja sterowania głosowego opartego na języku naturalnym.
Bardziej zaawansowana jest teraz nawigacja MMI navigation plus. Na podstawie wcześciej przejechanych tras sugeruje np. przebieg aktualnej. Pakiet usług Audi connect i Audi connect plus dostarcza wiele informacji pobieranych wprost z internetu (np. informacje o znakach drogowych, informacje o zagrożeniach, informacje o miejscach parkingowych przy ulicy oraz informacje serwisu Car-to-X o sekwencji świateł na skrzyżowaniach).
Odświeżone Audi A5 na europejskim rynku dostępne będzie z szeroką gamą silników o mocy od 163 KM. Wszystkie silniki spełniają normy emisji Euro 6d-temp. Cztery warianty silnikowe wyposażone zostały w system mild hybrid (MHEV), w którym alternator-rozrusznik połączony z wałem korbowym odzyskuje energię podczas hamowania i przesyła ją do kompaktowego akumulatora litowo-jonowego. W silnikach czterocylindrowych system MHEV zintegrowany jest z 12-woltowym systemem elektrycznym, a w przypadku modeli S TDI z 48-woltowym głównym systemem elektrycznym.
We wszystkich odmianach silnikowych Audi A5 standardem jest automatyczn skrzynia biegów – siedmiobiegowa S tronic lub ośmiobiegowa tiptronic. Napęd na cztery koła dostępny jest opcjonalnie dla słabszego silnika i standardowo dla pozostałych trzech mocniejszych jednostek napędowych.
Najmocniejszą odmianą w ofercie będzie Audi S5, które na europejskim rynku pod maską ma silnik wysokoprężny. Trzylitrowy diese. Oba modele S TDI do 100 km/h są w stanie przyspieszyć w czasie krótszym niż 5 s. Osiągnięcie elektronicznie ograniczonej prędkości 250 km/h jest tylko formalnością. Moc w S5 Sportback i S5 Coupe przenoszona jest na drogę za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic i stałego napędu na cztery koła quattro. Standardem jest także twarde zawieszenie S sport, a kontrola tłumienia dostępna jest opcjonalnie.
Warto dodać, że poza Europą Audi S5 będzie oferowane z trzylitrowym silnikiem benzynowym TFSI. Turbodoładowana jednostka z bezpośrednim wtryskiem ma moc 354 KM i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. V6 rozpędza S5 Coupe do 100 km/h w 4,7 s.
Odświeżone Audi A5 i S5 będzie można zamawiać w Europie już jesienią br. Na początku na rynku pojawi się specjalna edycja tego modelu. „Edition one” dostępne będzie we wszystkich wersjach Sportback oraz Coupe o mocy co najmniej 190 KM. Pierwsze dostawy do salonów dealerskich rozpoczną się na początku roku 2020.