Audi e-tron z drugim wariantem i większym zasięgiem
Wraz z premierą drugiego w pełni elektrycznego Audi, czyli modelu e-tron Sportback, niemiecki koncern wprowadził drobne modyfikacje także w swoim pierwszym "elektryku". Najistotniejszymi zmianami wydaje się dłuższy zasięg przy w pełni naładowanych bateriach oraz wprowadzenie drugiego wariantu 50 quattro.
W efekcie optymalizacji systemu napędowego oraz aktualizacji oprogramowania Audi e-tron 55 quattro może teraz na jednym ładowaniu akumulatora pokonać nawet 436 km (zgodne ze standardem WLTP), to jest o 25 km więcej niż do tej pory. Dodajmy, że bateria w Audi e-tron 55 quattro ma pojemność 95 kWh i daje moc 86,5 kWh netto. Przeprowadzone techniczne aktualizacje mają w przyszłości trafić do wszystkich nowo produkowanych modeli z czterema pierścieniami na grillu.
Jedną z modyfikacji jest wprowadzenie nowego typu hamulców, które pozwoliły osiągnąć większę redukcję tzw. szczątkowego momentu obrotowego hamulca, czyli strat wynikających z bezpośredniej bliskości zacisków i tarcz hamulcowych. Zwiększenie wydajności układu napędowego to efekt optymalizacji koncepcji silnika asynchronicznego. Standardowo napędzana jest tylna oś pojazdu, a umieszczony z tyłu silnik jest praktycznie zupełnie odłączony od zasilania elektrycznego. Jednak w momencie, gdy kierowca potrzebuje więcej mocy, załączają się oba silniki. W rezultacie tego, praca jednostek napędowych jest jeszcze bardziej efektywna, bo pozbawiona strat mocy i oporów.
Zmiany pojawiły się również w układzie chłodzenia, składającego się z czterech oddzielnych obiegów, który lepiej reguluje temperaturę wysokonapięciowych podzespołów. Zmniejszona została ponadto ilość płynu krążąca w układzie, co przekłada się mniejsze zużycie energii przez pompę wodną. By utrzymać ciepło wewnątrz auta, standardowa pompa ciepła wykorzystuje ciepło odpadowe. Takie rozwiązanie może zwiększyć zasięg Audi e-tron nawet o 10%.
Kolejne ulepszenia objęły układ rekuperacji, który może zwiększyć całkowity zasięg auta nawet o 30%. Audi e-tron odzyskuje energię podczas tzw. żeglowania, gdy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia, oraz podczas hamowania, gdy wciska pedał hamulca. W obu przypadkach silniki elektryczne działają jak generatory i zamieniają energię kinetyczną w elektryczną. Stopień rekuperacji podczas żeglowania może być teraz regulowany w trzech wyraźnie różniących się stopniach, za pomocą łopatek przy kierownicy. Podczas hamowania np. z prędkości 100 km/h Audi e-tron może rekuperować nawet 300 Nm i 220 kW mocy.
Drugi wariant, czyli Audi e-tron 50 quattro
Wraz z premierą rynkową Audi e-tron Sportback do sprzedaży trafi Audi e-tron w wersji 50 quattro. Wariant ten ma 230 kW mocy i 540 Nm momentu obrotowego i od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,8 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Akumulator składa się z 27 modułów, a każdy z tych modułów z dwunastu cel pryzmatycznych. Cały układ jest o prawie 120 kg lżejszy niż w drugim wariancie i ma pojemność 71 kWh. Audi e-tron 50 może na jednym ładowaniu pokonać ok. 336 km (cykl WLTP).