Audi e-tron Sportback – drugi w rodzinie
Wystawa samochodowa w Los Angeles jest miejscem oficjalnej prezentacji drugiego elektrycznego modelu z czterema pierścieniami z rodziny e-tron. Audi e-tron Sportback to także SUV, tyle że o nadwoziu typu coupe. Na rynku europejskim pojawi się on w sprzedaży wiosną przyszłego roku.
Audi e-tron Sportback to połączenie dużego i przestronnego SUV-a z bardziej elegancką i opływową linią typową dla modeli coupe. Model ten mierzy 4901 mm długości, 1935 mm szerokości i 1616 mm wysokości. Szybciej opadająca linia dachu sprawia, że współczynnik oporu powietrza udało się zredukować do zaledwie 0,25. Nie ma jednak nic za darmo, dlatego też pasażerowie siedzący na tylnej kanapie będą mieli o 2 cm mniej miejsca nad głowami. Problem ten może okazać się rzeczywistym problemem tylko w sytuacji, gdy z tyłu przyjdzie zasiąść naprawdę wysokiej osobie.
Nowością w elektrycznym modelu Audi, która po raz pierwszy trafi do masowej produkcji w połowie przyszłego roku, będzie kolejne wcielenie reflektorów LED matrix, tym razem w cyfrowej wersji. Według Audi nowe reflektory, które bazują na technologii DMD (digital micromirror device), zapewniają jeszcze precyzyjniejsze oświetlenie drogi, zmniejszą ryzyko oślepienia innych uczestników ruchu drogowego, a ponadto będą pozwalały na wyświetlanie na drodze różnych animacji.
Audi e-tron Sportback będzie oferowany w dwóch wersjach. Mocniejsza odmiana 55 quattro generuje moc 360 KM i maksymalny moment obrotowy 561 Nm. To wystarczy, aby rozpędzić to auto do 100 km/h w 6,6 s i uzyskać maksymalną prędkość 200 km/h. Wybierając tryb S (sportowy) kierowca może korzystać przez osiem sekund z większej dawki momentu obrotowego, która wzrasta wówczas do 664 Nm i dzięki temu "sprint" do setki trwa już tylko 5,7 s.
W mocniejszej odmianie zainstalowano baterie o pojemności 95 kWh, dzięki którym elektryczny SUV Audi będzie w stanie bez zatrzymywania pokonać dystans nawet 446 km (wg WLTP).
Elektrycznie regulowany napęd na wszystkie koła zapewnia wysoki poziom stabilności na różnego rodzaju nawierzchniach. Jednostka sterująca na bieżąco monitoruje różne parametry drogi i jazdy i w ułamku sekundy decyduje o rozdziale momentu pomiędzy kołami przedniej i tylnej osi.
Słabszy wariant e-trona Sportback (50 quattro) dysponuje mocą 313 KM i maksymalnym momentem obrotowym 540 Nm, a baterie o pojemności 71 kWh sprawiają, że auto jest lżejsze od mocniejszej wersji o 120 kg, ale jego zasięg wynosi 347 km. Wariant ten może rozpędzić się na dystansie 0-100 km/h w 6,8 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 190 km/h.
Audi e-tron Sportback 55 quattro może korzystać z ładowarki o mocy do 150 kW, zaś wersja 50 quattro z ładowarki o mocy 120 kW. Naturalnie w ofercie będą także urządzenia do ładowania o mniejszej mocy, z których będzie można naładować baterie auta np. z domowego gniazdka.
Drugi w pełni elektryczny model Audi pojawi się na europejskim rynku już wiosną przyszłego roku. Za naszą zachodnią granicą wyceniono go (słabszą wersję) na kwotę 71 350 euro.