Audi e-tron GT. Trzecie Audi wyłącznie na prąd będzie najbardziej dynamiczne
Najpierw będzie SUV e-tron, następnie pojawi się odmiana Sportback, zaś trzecim modelem z napędem elektrycznym będzie czterodrzwiowe coupe o sportowych cechach. Podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles niemiecka marka zaprezentowała koncepcyjną zapowiedź tego trzeciego modelu. Audi e-tron GT o mocy 590 KM zapewniać będzie osiągi prawdziwego sportowego auta.
Koncepcyjne Audi e-tron GT o wymiarach 4,96 m długości, 1,96 m szerokości i 1,38 m wysokości ma proporcje klasycznego Gran Turismo. Wiele rozwiązań technicznych tego pojazdu powstawały w ścisłej współpracy z marką Porsche. Karoseria tego auta powstała wg zasady wielomateriałowej konstrukcji. Część dachową wyprodukowano z karbonu, wiele podzespołów jest aluminiowych, a wszystkie wsporniki zrobiono z wysokowytrzymałej stali.
Typowa dla modeli Audi atrapa chłodnicy Singleframe w porównaniu do dwóch SUV-ów z rodziny e-tron ma bardziej poziomą architekturę. Wzór grilla osłony odwołuje się do wzoru plastra miodu, a więc struktury stosowanej w Audi typu RS. Przednia część diodowych reflektorów Matrix LED z laserowymi światłami drogowymi w kształcie grota strzały, podkreśla dynamiczny wygląd Audi e-tron GT. Wlot powietrza na powierzchni maski to z kolei odwołanie się do dwóch ostatnich samochodów koncepcyjnych Audi: modeli Aicon i PB18 e-tron. Dynamiczna konstrukcja zapewnia też optymalną wentylację tarcz hamulcowych i wpływa na znaczną redukcję sił oporu. Auto zostało wyposażone w 22-calowe koła z oponami w rozmiarze 285/30.
Wnętrze zostało zaprojektowane pod kątem ergonomii pracy kierowcy. Konsola środkowa oraz deska rozdzielcza wyglądają jakby były zawieszone w powietrzu. Sportowe fotele zapewniają bardzo dobre podparcie boczne, nawet podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Kierowca ma możliwość ustawienia wygląd ekranów wg swoich preferencji. Ma do wyboru m.in. wirtualne zegary i wirtualne pokrętła, łatwe do odczytania mapy nawigacji z informacjami na temat zasięgu pojazdu, czy też zróżnicowane menu funkcji infotainment.
Wnętrze modelu konstruktorzy określili mianem wegańskiego. Do wykończenia foteli i innych powierzchni użyto sztucznej skóry. Tkaniny zrobione z włókien pochodzących z recyklingu posłużyły do wyściełania siedzisk foteli oraz podłokietnika na konsoli środkowej. Podsufitek i okładziny filarów okiennych wykończone są mikrofibrą. Nawet wykładzina o długim włosie zrobiona jest z trwałego Econylu – włókna wyprodukowanego ze zrecyklingowanych starych sieci rybackich.
Audi e-tron GT posiada dwa bagażniki. Bagażnik tylny z dużą klapą zapewnia nawet 450 litrów przestrzeni ładunkowej, a pod maską z przodu pojazdu znajdziemy dodatkowe 100 litrów.
Napęd elektryczny w Audi e-tron GT generuje moc 590 KM. Do przedniej i do tylnej osi dopasowano dwa osobne elektryczne silniki synchroniczne. Moment obrotowy jest przekazywany na drogę za pośrednictwem czterech napędzanych kół, jedak pomiędzy przednią a tylną osią nie ma żadnego mechanicznego połączenia
Elektryczne coupe Audi od 0 do 100 km/h ma przyspieszać w około 3,5 sekundy, a do 200 km/h w 12 sekund. Prędkość maksymalna, by zapewnić maksymalny zasięg, została ograniczona do 240 km/h.
Zasięg nowego pojazdu koncepcyjnego, wg norm WLTP, to ponad 400 km. Dzięki systemowi rekuperacji maksymalny zasięg będzie można zwiększyć o ok. 30% Potrzebna tu energia pochodzi z litowo-jonowego o pojemności ponad 90 kWh, zajmującego całą powierzchnię pod podłogą – od przedniej do tylnej osi. Zaletą takiej konstrukcji jest bardzo nisko – w porównaniu do R8 – umieszczony środek ciężkości auta, co daje ogromne korzyści podczas dynamicznego prowadzenia. Układ czterech kół skrętnych zapewnia natomiast odpowiednią zwrotność i precyzję prowadzenia.
Akumulator Audi e-tron GT będzie mógł być ładowany na dwa sposoby: z użyciem kabla, przez gniazdo umieszczone po lewej stronie przodu pojazdu albo bezprzewodowo – indukcyjnie z wykorzystaniem układu Audi Wireless Charging. W tym przypadku płyta ładująca z zatopioną w niej cewką elektryczną zamontowana jest na stałe w podłodze miejsca, w którym parkuje auto i podłączona do sieci elektrycznej.
Ładowanie przewodowe jest znacznie szybsze z racji tego, że czterodrzwiowe coupe może być podłączone do systemu 800-woltowego. Do naładowania akumulatora do wartości ok. 80 procent jego pojemności wystarcza ok. 20 minut, co pozwala na przejechanie kolejnych 320 kilometrów. Audi e-tron GT concept może być również ładowane w konwencjonalnych punktach ładowania o niższym napięciu. Taka możliwość daje kierowcy dostęp do coraz gęstszej sieci punktów ładowania.