Audi A8 w wersji wydłużonej
Nowy model Audi A8 wyróżnia nowoczesna technologia, piękne i niezwykle przestronne wnętrze oraz bogate wyposażenie standardowe. Jest to samochód zapewniający maksimum luksusu podczas długich podróży.
Więcej przestrzeni na czas podróży, pracy i rozmyślania
Historia sukcesu Audi A8 sięga roku 1994.
Nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak:
aluminiowe nadwozie zbudowane w systemie ASF
(Audi Space Frame), silnik V8 z pięcioma zaworami na cylinder
i stały napęd quattro na cztery koła decydują o wiodącej pozycji
tego modelu wśród samochodów najwyższej klasy.
Pod koniec 1999 roku koncern Audi zaprezentował wyjątkowo
luksusową, wydłużoną wersję modelu Audi A8. Na początek będzie
on dostępny z pięciozaworowym silnikiem V8 o pojemności 4,2 l
i mocy 228 kW (310 KM), ze stałym napędem quattro na cztery koła
i standardową 5-biegową skrzynią Tiptronic. Wydłużona wersja
Audi A8 dostępna jest na rynku polskim od początku 2000 roku.
Nowy model Audi A8 wyróżnia nowoczesna technologia, piękne
i niezwykle przestronne wnętrze oraz bogate wyposażenie
standardowe. Jest to samochód zapewniający maksimum luksusu
podczas długich podróży.
Stylistyka
Audi A8 ma idealne proporcje, masywną sylwetkę i sportową
stylistykę nadwozia. Mimo wydłużenia tradycyjnego modelu
- całkowita długość pojazdu wynosi 5.164 mm - samochód ten nie
stracił nic ze swojej elegancji. WyraĽnie zaznaczona linia nadwozia
jest odbiciem, nieodłącznie kojarzonej z Audi A8, dynamiki.
Staranne dopracowanie wszystkich szczegółów jest rzeczą
oczywistą. Niewielkie szczeliny między elementami nadwozia
są wyrazem wysokiej jakości wykonania i długowieczności.
Rozstaw osi w nowym Audi A8 zwiększono o 130 mm. Szersze
o 130 mm drzwi są harmonijnie wkomponowane w linię boczną
nadwozia. Dzięki nim wsiadanie i wysiadanie jest teraz znacznie
wygodniejsze.
Wyposażenie
Pasażerowie Audi A8 mogą cieszyć się bardzo przestronnym
wnętrzem. Osoby podróżujące na tylnej kanapie mają teraz o 70 mm
więcej miejsca dla nóg. Korzyść tę trudno przecenić zwłaszcza
podczas długiej jazdy samochodem. Jeżeli pasażer siedzący
na przednim fotelu przesunie go maksymalnie do przodu, osoba
siedząca na tylnej kanapie po tej samej stronie ma do dyspozycji aż
350 mm przestrzeni na poziomie kolan.
Wydłużona wersja Audi A8 posiada w standardowym wysposażeniu
skórzaną tapicerkę Valcona z miękkiej i miłej w dotyku skóry.
Seryjnie oferowane jest również podgrzewanie przednich foteli i tylnej
kanapy.
Pakiet Alcantara obejmuje m.in.: wyłożenie półki przy szybie tylnej,
obicie słupków dachowych oraz dachu wraz z osłonami
przeciwsłonecznymi.
W standardzie oferowany jest również pakiet Comfort. Osoby jadące
z tyłu pojazdu z pewnością docenią wygodniejsze, bardziej miękkie
i mocniej ukształtowane siedzenia. Do pakietu Comfort należą także:
podgrzewane przednie fotele i tylna kanapa, elektryczna regulacja
przednich foteli z funkcją pamięci fotela kierowcy oraz siedzenia typu
Ergomatic z regulacją odcinka lędĽwiowego z przodu i z tyłu.
Za dodatkową opłatą dostępna jest elektryczna regulacja miejsc
na tylnej kanapie - oddzielna dla każdego z pasażerów.
Bez dopłaty oferowane są ksenonowe reflektory ze spryskiwaczami
i automatyczną regulacją zasięgu światła.
Ponadto firma Quattro gotowa jest spełnić najbardziej wyrafinowane
życzenia klientów. Obecnie przygotowywany jest pakiet biurowy
obejmujący stolik montowany w tylnej części oparcia przedniego
fotela (składany ręcznie, półautomatycznie lub automatycznie),
telewizor i odtwarzacz video dla jadących z tyłu pojazdu oraz
mini-lodówkę lub mini-barek, również dla osób siedzących na tylnej
kanapie.
Lekka aluminiowa konstrukcja
W segmencie samochodów najwyższej klasy Audi A8 jest jedynym
pojazdem posiadającym aluminiowe nadwozie oparte na specjalnej
przestrzennej ramie ASF ( Audi Space Frame). U progu XXI wieku
wszystkie modele Audi A8 mają ponadto aluminiowe podwozie.
Zalety aluminium trudno przecenić. Jest to materiał przyjazny
dla środowiska i doskonale nadający się do wielokrotnego użycia.
Jeżeli w procesie produkcyjnym stosowane jest aluminium
z odzysku, całkowity bilans energetyczny dla Audi A8 o dłuższym
rozstawie osi jest już od pierwszego kilometra jazdy lepszy, niż
w przypadku pojazdu o konwencjonalnej, stalowej konstrukcji
nadwozia. W przypadku użycia aluminium pierwotnego, bilans
energetyczny staje się dodatni po przejechaniu około 60 tys.
kilometrów. Mniejszy ciężar pojazdu wpływa na obniżenie poziomu
zużycia paliwa. W porównaniu z nadwoziem wykonanym tradycyjnie,
ze stali, konstrukcja aluminiowa waży o ponad 100 kg mniej.
Oznacza to oszczędność paliwa rzędu 1 l na 100 km.
Dzięki koncepcji lekkiej konstrukcji aluminiowej właściciele
wydłużonej wersji Audi A8 mają nie tylko przyjemność prowadzić
samochód z najwyższego segmentu, ale mogą również dać wyraz
swej dbałości o stan środowiska naturalnego.
Silnik i układ napędowy
Audi A8 o większym rozstawie osi będzie początkowo dostępny
z pięciozaworowym silnikiem 4,2 l V8 o mocy 228 kW (310 KM),
ze stałym napędem quattro na cztery koła. Oferowana w standardzie
skrzynia Tiptronic daje kierowcy możliwość wyboru między
sportowym, manualnym trybem obsługi i bardziej wygodnym,
automatycznym.
Audi A8 w wydłużonej wersji z silnikiem V8 przyspiesza od 0
do 100 km/h zaledwie w ciągu 7 sekund, a jego maksymalna
prędkość - ograniczona fabrycznie - wynosi 250 km/h. Stały napęd
quattro na cztery koła zapewnia maksimum dynamiki jazdy
i bezpieczeństwa czynnego. Silnik V8 z pięcioma zaworami
na cylinder spełnia normy emisji spalin D3. Całkowite zużycie paliwa
wg normy 93/116/EC wynosi 13,0 l na 100 km.
Nowoczesne rozwiązania, które zastosowano w silniku V8 to:
technika pięciozaworowa, przestawianie faz rozrządu, dĽwigienki
rolkowe z hydraulicznymi elementami likwidującymi luzy zaworowe
oraz trójstopniowy kolektor ssący o zmiennej długości kanałów
przepływu powietrza. Technika, którą wyrażono w kilku słowach,
zapewnia klientowi najwyższą przyjemność z jazdy, bezpieczeństwo
i niskie zużycie paliwa. Duża moc nawet przy niskich prędkościach
obrotowych gwarantuje łatwość przyspieszenia w każdej sytuacji.
Także przy wysokich prędkościach obrotowych samochód szybko
i spontanicznie reaguje na nacisnięcie pedału przyspieszenia.
Dzięki napędowi quattro wydłużona wersja Audi A8 ma doskonałe
właściwości trakcyjne, jest dynamiczna i bezpieczna.
Jak każdy Audi A8 również wersja wydłużona wyposażona jest
w elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ( ESP).
Bezpieczeństwo
Podstawowym elementem zapewniającym pasażerom wydłużonej
wersji Audi A8 bezpieczeństwo bierne jest konstrukcja ASF,
która chroni wnętrze pojazdu tworząc stabilną klatkę bezpieczeństwa
o określonych strefach zgniotu. Konstrukcja ta jest w stanie
pochłonąć większą energię zderzenia, niż konstrukcja stalowa
o takim samym ciężarze.
Trójpunktowe, automatyczne pasy bezpieczeństwa z napinaczami
i ogranicznikami siły napinania dla każdego miejsca należą
oczywiście do wyposażenia standardowego.
Poziom bezpieczeństwa pasażerów podnosi również osiem
montowanych seryjnie poduszek powietrznych. Są to:
pełnowymiarowe poduszki przednie dla kierowcy i pasażera,
poduszki boczne dla osób podróżujących z przodu i z tyłu oraz
system poduszek chroniących głowę SIDEGUARD. Poduszki
należące do tego systemu montowane są w obiciu dachu tak,
aby nie spowodować jego obniżenia. Zabezpieczają one przestrzeń
przy oknach bocznych od poziomu dachu do dolnej krawędzi okna
(poniżej tego poziomu działają boczne poduszki), a uruchamiane
są przez czujniki pozostałych poduszek powietrznych.
Podczas licznych prób stwierdzono, że w 65 procentach kolizji
czołowych główna siła zderzenia działa z lekkim przesunięciem
w bok. W takiej sytuacji, nawet jeżeli pasażerowie mają zapięte
pasy bezpieczeństwa, istnieje ryzyko uderzenia głową w słupek
nadwozia. SIDEGUARD bardzo skutecznie temu zapobiega.
Po uruchomieniu systemu SIDEGUARD poduszka pozostaje
napełniona przez około 5 sekund. Przedłuża to czas ochrony
w przypadku koziołkowania pojazdu. Następnie gaz uchodzi
z poduszek, aby nie utrudniać prowadzenia akcji ratunkowej.