Audi A1 i A1 Sportback po kuracji odświezającej
Audi A1 i A1 Sportback to kolejne modele odświeżone przez niemieckiego producenta, który stara się utrzymywać swoją ofertę w pełnej gotowości. Sprawdźmy co zmieniło się w małych miejskich hatchbackach z aspiracjami do rynku premium.
Niedawno podobne zmiany mogliśmy zauważyć między innymi w modelach A6 oraz Q3. Jeśli jednak ktoś preferuje małe miejskie autko również powinien być zadowolony. Jeśli chodzi o zmiany, te koncentrują się jak zwykle w przedniej części auta. Mowa przede wszystkim o nowym grillu, kształcie lamp oraz nowych kolorach w palecie. Co ciekawe, zdaniem producenta oba warianty nadwoziowe - Audi A1 i A1 Sportback - są teraz o 2 centymetry dłuższe.
We wnętrzu znajdziemy najnowszy system infomedialny MMI oraz funkcję hotspotu WiFi. Sporą zaletą auta będzie również możliwość wyboru wielu dodatków personalizacyjnych, takich jak kolorowe kratki nawiewów, liczne dodatki i naklejki na nadwoziu itp. Będą również nowe wzoru felg aluminiowych i ciekawe gadżety. Najważniejsze zmiany zaszły jednak pod maską, a tam pojawi się między innymi nowy silnik. Zacznijmy jednak od początku i sprawdźmy, co na ten temat ma do powiedzenia Audi:
"Audi A1 i A1 Sportback wyposaża się w jeden z sześciu silników do wyboru. Jednostki – cztery TFSI i dwie TDI – mają moc od 66 kW (90 KM) do 141 kW (192 KM). Wszystkie są zupełnie nowe lub znacznie zmodernizowane. W prawie każdym wzrosła moc, a jednocześnie zmniejszyło się zużycie paliwa – aż o dziesięć procent. Dla wszystkich silników, opcjonalnie lub standardowo (w przypadku silnika 1.8 TFSI), dostępna jest siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic. Kierowca może określić sam, czy ta błyskawicznie przełączająca, dwusprzęgłowa przekładnia ma pracować automatycznie, czy w trybie manualnym.
Na początku listy jednostek napędowych, w które można wyposażyć nowe A1, umieszczono pierwszy w historii czterech pierścieni trzycylindrowy silnik benzynowy. Audi A1 1.0 TFSI (tymczasowe dane) o mocy 70 kW (95 KM) potrzebuje średnio 4,3 l paliwa na 100 km (99 g CO2 na km). Z kolei nowy, trzycylindrowy motor wysokoprężny 1.4 TDI ultra o mocy 66 kW (90 KM), w cyklu NEDC spala 3,4 l oleju napędowego (89 g CO2 na km). To pierwsza w Audi A1 i Audi A1 Sportback jednostka typu ultra. Oba silniki charakteryzują się wysoką wydajnością.
Jak widać moda na trzycylindrowe jednostki rozprzestrzenia się po wszystkich producentach i wkracza do ofert nie tylko aut miejskich. Oprócz zmian pod maską Audi postanowiło zmienić również zawieszenie. Zostało ono poprawione, lekko usztywnione i wzbogacone o amortyzatory ze zmienną charakterystyką wraz z systemem Drive Select.