„Zapnij dziecko!” – druga edycja akcji społecznej Mercedes-Benz
Dnia 4 października br. rusza kolejna edycja prowadzonej przez Mercedes-Benz akcji „Zapnij dziecko!” poświęconej bezpiecznemu przewożeniu dzieci samochodem. Ze względu na szczególną wagę problemu patronat nad akcją objęło Ministerstwo Zdrowia.
<strong>Dnia 4 października br. rusza kolejna edycja prowadzonej przez Mercedes-Benz akcji „Zapnij dziecko!” poświęconej bezpiecznemu przewożeniu dzieci samochodem. Ze względu na szczególną wagę problemu patronat nad akcją objęło Ministerstwo Zdrowia.</strong>
Adresatami tegorocznej edycji akcji „Zapnij dziecko!” są rodzice noworodków, dlatego też Mercedes-Benz zaopatrzy w materiały informacyjne 412 oddziałów położniczych w całej Polsce. Przygotowane zostały ulotki, foldery, plakaty oraz naklejki na szybę samochodu. Podstawowe materiały zostały wyprodukowane w ilości 70 tys. sztuk, co odpowiada ilości urodzin w ciągu dwóch miesięcy tj. w czasie trwania najbardziej intensywnej akcji informacyjnej.
Akcji towarzyszy kampania kinowa: w 21 kinach w Polsce (Warszawa, Poznań, Katowice, Kraków, Bydgoszcz, Wrocław, Trójmiasto, Opole, Bielsko-Biała, Lublin, Łódź) przez cztery tygodnie (w dn. 4.10.-15.10.2002 i 01.11.-15.11.2002) emitowany będzie 30-sekundowy spot reklamowy promujący używanie fotelików dla dzieci przewożonych w samochodach.
Akcję wsparły dotąd dwutygodnik „VIVA!” oraz miesięczniki dla rodziców „Mamo to ja” i „Twoje Dziecko”.
Idea akcji „Zapnij dziecko!” powstała z obserwacji częstych w Polsce nagannych praktyk przewożenia w samochodach osobowych dzieci bez odpowiednich zabezpieczeń, tzn. specjalnych fotelików i podstawek przypinanych pasami. Dziecko nie zabezpieczone podczas zderzenia czy przy ostrym hamowaniu zostaje wyrzucone z siedzenia jak z katapulty i rozbija się – najczęściej głową – o przednią szybę lub sztywne części wnętrza pojazdu. 60 ofiar śmiertelnych i ponad 2 tys. rannych wśród dzieci w ub. roku są wystarczająco tragicznym dowodem na potrzebę zmiany postaw dorosłych kierowców. Celem akcji jest jak najwcześniejsze uświadomienie rodzicom, że to oni są odpowiedzialni za bezpieczeństwo swoich dzieci w ruchu drogowym oraz przekazanie im konkretnych informacji, jaki fotelik wybrać dla dziecka w zależności od jego wieku, wagi i wzrostu.
Skuteczność urządzeń przytrzymujących dziecko w samochodzie jest bezdyskusyjna i udowodniona m. in. w badaniach European Transport Safety Council czy amerykańskiej National Highway Transport Safety Administration. Również Polska ma odpowiednie regulacje prawne: zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym (art. 39 ust. 3 z dnia 6.09.2001) <strong>od 13 maja 2002 roku dzieci w wieku do 12 lat, nie przekraczające 150 cm wzrostu, przewożone w samochodach muszą być odpowiednio zabezpieczone poprzez używanie specjalnych fotelików ochronnych lub poduszek odpowiednio do wagi i wzrostu dziecka. </strong>
Przepis ten pozostaje jednak w stanie „uśpionym”. Jak pokazują badania Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) w Warszawie, ponad 50% dzieci przewożonych jest w samochodach osobowych bez żadnych zabezpieczeń, a i te przewożone w fotelikach ochronnych zabezpieczone są nieodpowiednio. Często małe dzieci są po prostu przypinane pasami dla dorosłych, których - jak wiadomo - mogą używać dopiero dzieci o wzroście 150 cm i masie ciała ponad 36 kg.
Akcja „ Zapnij dziecko!” zainicjowana została przez Mercedes-Benz w 2001 roku. W ramach ubiegłorocznej edycji akcji zainteresowani rodzice, nie tylko właściciele samochodów marki Mercedes-Benz, mogli u specjalnie przeszkolonych pracowników punktów dealerskich zasięgnąć porady, jak wybrać odpowiedni fotelik dla dziecka oraz prawidłowo go zamontować.
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>