Altea - nowy model Seata
W 2004 roku wprowadzony na rynek zostanie nowy model, SEAT Altea, który wraz z modelami Ibiza i León ma stać się trzecim filarem asortymentu produktów firmy SEAT. Prototyp, przybliża nas do sylwetki tego nowego modelu SEAT’a, który sygnalizuje zwrot w historii tej hiszpańskiej marki.
<p class="maintext"><strong>W 2004 roku wprowadzony na rynek zostanie nowy model, SEAT Altea, który wraz z modelami Ibiza i León ma stać się trzecim filarem asortymentu produktów firmy SEAT. Prototyp, przybliża nas do sylwetki tego nowego modelu SEAT’a, który sygnalizuje zwrot w historii tej hiszpańskiej marki.</strong>
Wprowadzenie na rynek, ostatecznie urzeczywistnia koncepcję Salsa, po raz pierwszy pokazaną na 2000 Geneva Motor Show. Od tego momentu, cechy charakterystyczne identyfikujące wszystkie modele z rodziny SEAT’a będą zdecydowanie przeważały, w ten sposób zwiastując nową generację modeli.
Wyraźna ekspresywność nowego przodu „z kocimi oczami” (symbolizowanymi przez reflektory ze zmienną przesłoną), kształt maski oraz szeroka krata chłodnicy, na której dumnie widnieje znak logo, będą wspólnym mianownikiem nowych produktów firmy SEAT. Charakterystyczna ukośna dynamiczna linia będzie następną cechą identyfikacyjną. Linia ta zaczyna swój bieg przy nadkolu przedniego koła, skręca w górę przechodząc przez drzwi i schodzi w dół, w kierunku tylnego koła.
<strong>Altea Prototipo</strong> jest połączeniem wzornictwa i technologii, które wspólnie tworzą pojazd o wyraźnie sportowych cechach, pod względem estetycznym i wykończeniowym jak i pod względem jazdy i osiągów. Jego wyzywające wzornictwo, sugestywne detale oraz najnowocześniejsze rozwiązania techniczne są środkami do osiągnięcia wizerunku marki, do którego firma SEAT dąży od początku nowego milenium – auto emoción.
<strong>Wizerunek marki</strong>
Kształty Altea Prototipo inspirowane są liniami zapowiadanymi już od momentu powstania koncepcji Salsa. Jego estetyka została rozwinięta, wystylizowana i dostosowana do potrzeb, a także do ograniczeń konstrukcji, jaka ma zostać zastosowana w projekcie prototypu, ponieważ od tej chwili, cechy te będą charakterystyczne dla wszystkich produktów Seata.
Przód ma całkowicie nowy wygląd, dzięki zestawowi przednich reflektorów o wyglądzie kocich oczu oraz nadzwyczajnym rozmiarom kraty chłodnicy, która usprawnia system chłodzenia oraz dumnie prezentuje duże logo firmy SEAT. Ponadto, szerokie wloty powietrza umieszczone pod kratą chłodnicy podkreślają jego dynamiczny wizerunek.
Dzięki charakterystycznej linii zaczynającej się nad przednim spoilerem, przechodzącej nad nadkolem przedniego koła i powoli schodzącej w dół w kierunku tylnego koła, boczny wygląd samochodu będzie również charakterystyczny dla wszystkich pojazdów z rodziny Seata.
Tył samochodu wyposażony jest w szeroką klapę bagażnika (hatchback) oraz wystające tylne światła. To wszystko sprawia, iż pojazd wygląda silnie i masywnie. Dużych rozmiarów logo Seata, które również służy za klamkę od klapy bagażnika również przyczynia się do nadania pojazdowi wyglądu masywności.
<strong>Idea - MSV: Multi Sport Vehicle (Uniwersalny Pojazd Sportowy</strong>
Salsa, Salsa emoción, Tango - samochody koncepcyjne Seata mogą być uznane za początek tej idei. Altea Prototipo jest kulminacją tych koncepcji, celem pewnego etapu oraz początkiem nowej ery. SEAT Altea Prototipo, ze swoimi wyraźnymi cechami charakterystycznymi, jest zielonym światłem dla stworzenia nowego wizerunku marki. Jednocześnie, projekt który zaczął się wraz z nadejściem nowego milenium, nabiera rozmachu.
Samochód koncepcyjny Salsa ustanowił podstawę do wyprodukowania realnego i w pełni funkcjonalnego samochodu. Całkowicie opracowany w Martorell Technical Centre należącym do firmy SEAT, przy użyciu zaawansowanych trójwymiarowych programów do projektowania, ten śmiały samochód koncepcyjny był początkiem idei przestrzennego pojazdu o sugestywnej sportowej linii, zdolnego do przystosowania się do środowiska i warunków zewnętrznych. Siedem lat później, Salsa emoción ewoluował w koncepcję bardzo wszechstronnego pojazdu na każdą drogę. Późniejszy model Tango, reprezentował koncepcję kompaktowego pojazdu drogowego o wysokich osiągach.
Jednak Altea poszła o jeden krok dalej. Z bardziej realistyczną konfiguracją, nowy prototyp definiuje podstawowe parametry, nie tylko modelu, który jest bliższy ostatecznej wersji, ale także nowego stylu samochu, który został ochrzczony przez firmę SEAT jako MSV. Całkowicie nowa kategoria.
<strong>MSV</strong> oznacza <strong>M</strong>ulti <strong>S</strong>port <strong>V</strong>ehicle (Uniwersalny Pojazd Sportowy) i odnosi się do wyidealizowanej wersji sportowego samochodu pasażerskiego. Coś zupełnie nowego. Nie jest to ewolucja, ale całkowicie nowy oryginalny projekt, sugestywnie sportowy, o przełomowej sylwetce. Oczywiście jak wypada na tego typu pojazd, jest on wyposażony w najnowszą technologię, zapewniającą najwyższe osiągnięcia – inteligentny silnik, sterowne nadwozie, sportowe zawieszenie, hamulce o wysokiej wydajności. W końcu geny tej hiszpańskiej marki ukształtowały się w wyścigach.
<strong>Sylwetka i projekt</strong>
Altea Prototipo jest odpowiedzią na nowe i funkcjonalne kryteria. Bez wątpienia jest to samochód pasażerski, ponieważ nie ma żadnej widocznej różnicy między miejscem na silnik, przedziałem dla pasażerów a bagażnikiem (pojazd jest zwartą bryłą). Jednakże jego sylwetka w kształcie klina, kompaktowe proporcje, detale wykończenia i jasno czerwony lakier, nadają mu sugestywny ekstrawertyczny wygląd.
Altea Prototipo ukazuje interesujący, podwójny charakter na dwóch osobnych poziomach strukturalnych. Z jednej strony, dynamiczna linia (która zaczyna się na masce i powoli schodzi w kierunku zakola tylnego koła) nadaje mu sugestywnie sportowy wygląd. Z drugiej strony jednak, jasne okna (w połączeniu z wysoką talią oraz lekkim przechyłem idącym w kierunku spoilera dachowego) sugerują jego użytkowość.
Dzięki swojej sylwetce w kształcie klina oraz aerodynamicznej integracji kilku funkcjonalnych elementów Altea Prototipo posiada bardzo opływową sylwetkę. Reflektory umieszczone są pod opływowymi poliwęglanowymi osłonami o wyglądzie kocich oczu; wycieraczki, kiedy nie są używane, pozostają ukryte, a klamki tylnych drzwi umieszczone są na równi z powierzchnią.
Opływowe kształty przerywane są tylko nieuniknionymi oraz trudnymi do schowania elementami, takimi jak: lusterka zewnętrzne, klamki przednich drzwi i wloty powietrza. Krata chłodnicy oraz pokaźnych rozmiarów wloty powietrza umieszczone po prawej i lewej stronie spoilera (służące do wentylacji wnętrza i chłodzenia hamulców), zrobione są z trójwymiarowej siatki wykonanej na wzór plastra miodu.
Tył pojazdu jest również próbą zintegrowania kilku elementów. Umieszczony na samej górze klapy bagażnika spoiler wyposażony jest w trzecie światło stopu oraz wycieraczkę tylnej szyby, podczas gdy grupa świecących diod na tylnym zderzaku to światła cofania oraz światła przeciwmgielne, a zestawy tylnych świateł wtopione są w opływową czerwoną skrzynię.
Zaokrąglony tył sprawia, iż Altea Prototipo wygląda jak coupe, jednakże jednocześnie pasuje on do kompaktowości zewnętrznego wyglądu i zapewnia dobry dostęp do bagażnika.
Masywne błotniki, 19 calowe koła, szerokie opony, mały prześwit oraz podwójna rury wydechowe po każdej stronie zderzaka, nadają Seatowi Altea Prototipo ostatecznie sportowy wygląd.
<strong>Źródło: : Iberia Motor Company S.A.</strong>