Adaptacyjne światła LED w kolejnych Oplach
Opel sukcesywnie rozszerza gamę swoich modeli, które mają na wyposażeniu w pełni diodowe adaptacyjne oświetlenie, pozwalające skorzystać z aż dziewięciu trybów pracy, wpływających nie tylko na lepszą widoczność, ale również na oszczędność energii. Światła AFL LED pojawiły się w ofercie Zafiry i Mokki X.
Opel od dawna już stawiał na rozwój tego elementu wyposażenia samochodu. Po raz pierwszy adaptacyjne oświetlenie, wówczas z biksenonami, pojawiło się w autach klasy średniej w 2003 r. Rok później Astra, jako pierwszy model kompaktowy, otrzymał światła z systemem doświetlania zakrętów, a w 2006 r. reflektory AFL trafiły nawet do Corsy. Obecnie Opel oferuje już drugą generację swojego adaptacyjnego oświetlenia, opartego na matrycowych reflektorach LED IntelliLUX, które pojawiło się po raz pierwszy rok temu wraz z nową generacją Astry.
Rozwiązanie, które właśnie trafiło do odświeżonej Zafiry i Mokki, oparte jest na adaptacyjnej charakterystyce przedniego oświetlenia bez elementów ruchomych. Jednak zamiast włączania i wyłączania diod świecących w różnych kombinacjach system AFL LED dostosowuje się do warunków jazdy i obecności innych użytkowników drogi poprzez automatyczną zmianę trybu działania reflektorów.
W sumie do dyspozycji kierowcy jest aż dziewięć różnych trybów pracy oświetlenia. Światła pozamiejskie pozwalają doświetlić, przy prędkości powyżej 55 km/h, pobocza np. wiejskich dróg, zaś poniżej tej prędkości reflektory pracują w trybie oświetlenia miejskiego (wiązka światła oświetla obszar bliższy samochodowi i szerszy po bokach). Doświetlanie zakrętów działa przy prędkości poniżej 40 km/h i aktywuje się po włączeniu kierunkowskazu bądź po obróceniu kierownicy pod określonym kątem. Z kolei w trybie manewrowym (przy prędkościach do 7 km/h lub po włączeniu wstecznego) oświetlane jest otoczenie pojazdu w czasie parkowania przodem lub tyłem oraz podczas opuszczania miejsca parkingowego.
Kolejne tryby reflektorów AFL LED to tryb turystyczny (przydatny w krajach, w których obowiązuje ruch inną stroną jezdni), światła drogowe, światła do jazdy dziennej oraz asystent świateł drogowych (automatyczne przełączanie świateł drogowych na światła mijania i odwrotnie — w zależności od obecności innych pojazdów na drodze).
Reflektory AFL LED zapewniają również lepszą energooszczędność, pomijając nawet fakt, iż światła diodowe zużywają mniej energii od innych technologii oświetlenia. Rozwiązanie stosowane w Oplach uzupełniono o tryb oświetlenia postojowego, który aktywuje się z chwilą wyłączenia silnika przez system start-stop. Gasną wówczas wiatła doświetlające zakręty, a świecą się tylko światła mijania, co zmniejsza pobór energii przez reflektory.