ADAC 2016: Test opon zimowych i całorocznych
Choć różnie podchodzimy do tego typu testów, zarzucając im nierzadko preferowanie produktów określonych producentów, to jednak mimo wszystko dają one pewien pogląd na istniejący stan rzeczy. Specjaliści z ADAC już po raz kolejny sprawdzili opony zimowe - tym razem w rozmiarach 185/65 R15 oraz 225/45 R17, porównując je jednocześnie z oponami całorocznymi o rozmiarze 205/55 R16.
Opony całoroczne, choć z pewnością zimą nie sprawują się tak dobrze jak zimówki, a latem ustępują oponom letnim, to jednak mają swoje wierne grono nabywców, którzy doceniają ich uniwersalność, a jednocześnie chcą w ten sposób nieco zaoszczędzić. Najnowszy test opon, przeprowadzony przez specjalistów z niemieckiego automobilklubu ADAC, wykazał, że zimową porą opony wielosezonowe ustępują generalnie typowemu ogumieniu zimowemu. Na siedem przetestowanych opon całorocznych zaledwie dwie (Michelin CrossClimate XL oraz Vredestein Quatrac 5) otrzymały ocenę "zadowalającą", czyli mniej więcej szkolną trójkę (trzecia ocena w skali pięciostopniowej). Pozostałe pięć ocenione zostały gorzej, w tym dwie uzyskały najgorszą możliwą ocenę.
W przypadku opon zimowych przeprowadzone testy wypadły znacznie lepiej. Wśród opon o rozmiarze 185/65 R15 88 T, czyli często spotykanych w małych autach bądź kompaktach, dwa modele (Goodyear UltraGrip 9 i Michelin Alpin A4) otrzymały ocenę "dobrą", jedenaście "zadowalającą", ale dwie, co może nieco zaskakiwać, otrzymały ocenę "niedostateczną". W grupie opon o rozmiarze 225/45 R17 H znalazła się jedna (Dunlop Winter Sport 5) oceniona na "czwórkę", dziesięć opon uzyskało ocenę "zadowalającą", a dwie "dostateczną".
W przypadku testu opon pod uwagę branych jest aż siedem głównych kryteriów. Zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni, na lodzie oraz śniegu, generowany hałas, wpływ na zużycie paliwa oraz szybkość zużywania się. Największe znaczenie na końcową ocenę ma zachowanie się na mokrym (30 proc. końcowej oceny), na śniegu (20 proc.) i na suchym (15 proc.).
Opony zimowe 185/65 R15 88 T
Goodyear UltraGrip 9 2,2 (dobra)
Michelin Alpin A4 2,3 (dobra)
Nokian WR D4 2,7 (zadowalająca)
Vredestein Snowtrac 5 2,7 (zadowalająca)
Esa-Tecar Super Grip 9 2,8 (zadowalająca)
Hankook i*cept RS2 W452 2,8 (zadowalająca)
Bridgestone Blizzak LM001 2,9 (zadowalająca)
Pirelli Cinturato Winter 2,9 (zadowalająca)
Dunlop SP Winter Response 2 3,0 (zadowalająca)
Nexen Winguard Snow’G WH2 3,1 (zadowalająca)
Uniroyal MS plus 77 3,3 (zadowalająca)
Barum Polaris 3 3,4 (zadowalająca)
Viking SnowTech II 3,5 (zadowalająca)
Firestone Winterhawk 3 4,6 (niedostateczna)
Kleber Krisalp HP2 4,6 (niedostateczna)
Opony zimowe 225/45 R17 H
Dunlop Winter Sport 5 2,2 (dobra)
Pirelli Winter Sottozero 3 2,9 (zadowalająca)
Firestone Winterhawk 3 3,0 (zadowalająca)
Goodyear UltraGrip Perform. 1 3,0 (zadowalająca)
Hankook i*cept evo2 W320 XL 3,0 (zadowalająca)
Nokian WR D4 XL 3,0 (zadowalająca)
Uniroyal MS plus 77 3,2 (zadowalająca)
Bridgestone Blizzak LM001 3,3 (zadowalająca)
Viking SnowTech II 3,4 (zadowalająca)
Vredestein Wintrac Extreme S 3,4 (zadowalająca)
Yokohama W.drive V905 3,5 (zadowalająca)
Matador MP92 Sibir Snow 3,7 (dostateczna)
BF Goodrich G-Force Winter 3,9 (dostateczna)
Opony całoroczne 205/55 R16 V
Michelin CrossClimate XL 3,4 (zadowalająca)
Vredestein Quatrac 5 3,4 (zadowalająca)
Nokian Weatherproof XL 3,8 (dostateczna)
Goodyear Vector 4Season G2 XL 3,9 (dostateczna)
Pirelli Cinturato All Season 3,9 (dostateczna)
Bridgestone A001 4,9 (niedostateczna)
Hankook Kinergy 4S H740 XL 5,0 (niedostateczna)