A fala używanych coraz większa
Rekord w tym roku nie zostanie już raczej pobity, ale rok 2016 będzie w ścisłej czołówce pod względem liczby sprowadzonych do kraju samochodów używanych. Gorsza jest jednak inna wiadomość. W tym gronie jest dużo więcej niż w poprzednich latach aut sporo starszych.
Według danych opublikowanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar we wrześniu do Polski sprowadzono 81.926 samochodów używanych. To najlepszy miesięczny wynik od... 94 miesięcy. Po trzech kwartałach 2016 r. do kraju zjechało już, na własnych kołach, bądź lawetach, ponad 690 tys. używanych aut. To wynik lepszy od ubiegłorocznego o 15 proc. Przypomnijmy, że w całym ubiegłym roku do kraju nasi rodacy sprowadzili prawie 780 tys. "używek". W tym ten wynik zostanie z całą pewnością pobity, choć do rekordu z 2008 r., kiedy to do kraju trafiło ponad 1,1 mln samochodów z rynku wtórnego, raczej trochę zabraknie. Według szacunków Samaru obecny rok zamknie się liczbą ok. 950 tys. sprowadzonych z zagranicy aut używanych.
Dla porównania dodajmy jeszcze, że we wrześniu w Polsce zarejestrowano 37.385 aut nowych, a przez pierwszych dziewięć miesięcy liczba rejestracji w tym segmencie rynku wyniosła 347.342 egzemplarze.
O ile fakt, że Polska autami używanymi stoi, może, choć nie musi jeszcze specjalnie niepokoić, to już z pewnością niepokojąca jest informacja, że do kraju w tym roku napływa sporo starszych rocznikowo samochodów. W całym minionym roku średnia wieku sprowadzonych samochodów wyniosła ok. 11 lat, podczas gdy w tym już powoli dobija do 12 lat. Niby rok to niewiele, jednak w skali całego rynku oznacza to, że do kraju trafiło dużo więcej niż w ostatnich latach aut kilkunastoletnich i starszych.
Według analizy statystyk importu aut używanych wynika, że auta dziesięcioletnie i starsze stanowią obecnie ponad 63 proc. wszystkich sprowadzanych do kraju samochodów używanych. Co więcej, w ostatnim okresie liczba aut ponad dwudziestoletnich wzrosła aż o 87,9 proc.
Polacy zdecydowanie przestawiają się na modele zasilane benzyną. Udział aut z jednostkami wysokoprężnymi wynosi obecnie ok. 40 proc., to najniższy wskaźnik od momentu prowadzenia dokładnych statystyk dotyczących importu samochodów używanych.
Najczęściej sprowadzanymi do kraju markami są te należące do grupy Volkswagena, choć w ostatnim okresie zauważalny jest również wzrost liczby sprowadzonych Opli.