70-lecie Porsche podczas Goodwood Festival of Speed
Jedna z najbardziej prestiżowych imprez motoryzacyjnych na świecie, czyli Festiwal Szybkości w Goodwood, zawsze była miejscem, w którym spotykali się fani bardzo szybkich modeli z producentami, którzy takie auta wytwarzali. Od samego początku tej imprezy czynny udział w niej brało Porsche, dlatego nie dziwi, że to właśnie Goodwood Festival of Speed jest jednym z ważnych elementów obchodów 70-lecia wyprodukowania pierwszego auta marki Porsche.
W uroczystości zorganizowanej w ramach obchodów 70-lecia budowy pierwszego samochodu sportowego tej firmy, czyli Porsche 356, wzięło udział wiele gwiazd. Goście festiwalu mogli podziwiać liczne drogowe i wyścigowe modele Porsche z minionych siedmiu dekad – zarówno na wystawie, jak i podczas pokazowych jazd pod osławione wzgórze w Goodwood.
Za kierownicą większości samochodów zasiedli znani zawodnicy ze świata motorsportu, aktywni dzisiaj i w przeszłości – co tylko podkreśla wyjątkową, rodzinną atmosferę, która niezmiennie towarzyszy firmie Porsche. Wśród nich znalazł się m.in. Krzysztof Hołowczyc, który prowadził przerobione z jego udziałem klasyczne Porsche 911.
Porsche Museum zaprezentowało w Goodwood flotę siedmiu ikon ze swojej stuttgarckiej kolekcji, zabierając gości w podróż śladami ewolucji samochodów sportowych. Opowieść o historii marki otwierało unikatowe, oryginalne Porsche – 356 „No.1” Roadster, które zostało dopuszczone do ruchu 8 czerwca 1948 r., a podczas festiwalu świętowało swój brytyjski debiut. Jako pierwszy samochód sportowy Porsche, zajmuje ono szczególne miejsce w historii firmy.
Jednym z bohaterów wśród prezentowanych modeli Porsche było 919 Hybrid Evo. Zaledwie dwa tygodnie temu fabryczny kierowca wyścigowy Porsche, Niemiec Timo Bernhard, pobił za kierownicą tego najwyższej klasy sportowego samochodu 35-letni rekord okrążenia północnej pętli toru Nürburgring w Niemczech. Z kolei w wyścigu najszybszych, najbardziej ekskluzywnych „cywilnych” samochodów sportowych wzięło udział prototypowe 911 Speedster Concept, przygotowane do ruchu drogowego studium otwartego auta sportowego. To swoiste ogniwo pomiędzy pierwszym Porsche 356 „No.1” Roadster oraz współczesnymi modelami Porsche.
W Goodwood można było zobaczyć jednak więcej atrakcyjnych modeli Porsche, często niezwykle ekskluzywnych. Jednym z nich było Porsche 911 DLS, stanowiący owoc współpracy Singer Vehicle Design oraz Williams Advanced Engineering, który był swego rodzaju repliką Porsche 964 Turbo z 1990 r.
Podczas parad na wzgórze Goodwood do tych niezwykłych modeli dołączyły kolejne przykłady szczególnie znaczących sportowych samochodów Porsche:
911 z 1964 r. – 57. egzemplarz słynnego coupe, a jednocześnie najstarszy będący w posiadaniu Porsche Museum.
911 Carrera RS z 1973 r. – słynna „911” RS (RennSport) dała początek legendzie RS jako ucieleśnienie etosu Porsche – transferu techniki z samochodów torowych na cywilne drogi.
959 z 1987 r. – jeden z pierwszych supersamochodów, z 6-cylindrowym bokserem biturbo zamontowanym za tylną osią, zaawansowanym napędem 4x4 oraz adaptacyjnym zawieszeniem.
911 Turbo (Typ 993) z 1997 r. – dysponując 6-cylindrowym bokserem biturbo o mocy 400 KM, model ten zapoczątkował nową epokę osiągów czteronapędowych 911 Turbo.
Carrera GT z 2003 r. – z czasem Porsche zbudowało supersportowy samochód nowej ery, z zaczerpniętym ze świata wyścigów silnikiem V10 i karbonowym podwoziem; dziś Carrera GT wciąż wyznacza standardy w dziedzinie intensywnych doznań z jazdy.
918 Spyder z 2015 r. – samochód, który udowodnił, że hybrydowy napęd może zapewniać fenomenalne osiągi i godzić je z wysoką efektywnością; 608-konny benzynowy silnik V8 łączy się tu z dwiema jednostkami elektrycznymi o mocy 286 KM i wznosi standardy supersamochdów na niespotykany dotąd poziom.
804 z 1962 r. – Dan Gurney wygrał tym samochodem Grand Prix Francji. Charakterystyczny, lekki jednoosobowy pojazd o masie własnej 461 kg, napędzany 185-konnym bokserem, był jedynym bolidem Formuły 1 w całości opracowanym i zbudowanym przez Porsche.
911 Carrera RSR Turbo z 1974 r. – 500-konne RSR – pierwsze wydanie „911” z turbodoładowanym silnikiem – doprowadziło do powstania cywilnego 911 Turbo. Ten samochód zdobył świetne drugie miejsce w wyścigu Le Mans w 1974 r.
935/78 „Moby Dick” z 1978 r. – pierwszy wyścigowy samochód Porsche z głowicami cylindrów chłodzonymi cieczą; bazujący na 911 pojazd rozwijał moc 845 KM, a w wyścigach startował tylko dwa razy – na torze Silverstone oraz w Le Mans, jednak jego charakterystyczny, aerodynamiczny design (i wynikający z niego przydomek) sprawiły, że od początku zjednał sobie wielu fanów.
911 SC „Paryż-Dakar” – Rajd Paryż-Dakar z 1984 r. przebiegał wyczerpującą trasą: przez Wybrzeże Kości Słoniowej, Gwinęę, Sierra Leone i Mauretanię. 911 SC – pojazd badawczy służący do testowania rozwiązań dla przyszłych generacji aut drogowych i wyścigowych – wygrał swoją klasę.
961 z 1986 r. – jedyne Porsche ze stałym napędem obu osi startujące kiedykolwiek w Le Mans; bazowało na 959 – zbudowano je celem przetestowania w intensywnych warunkach jednostki biturbo z czterozaworowymi głowicami chłodzonymi cieczą; w 24-godzinnym Le Mans wygrało swoją klasę.
962 z 1987 r. – pomiędzy 1982 a 1994 r. sportowe samochody Porsche 956/962 siedmiokrotnie wygrywały w Le Mans, co zapewniło im status prawdziwych legend. To konkretne podwozie dało Porsche zwycięstwo w Le Mans w 1987 r.; Derek Bell, który wygrał wówczas razem z Hansem Stuckiem i Alem Holbertem, w Goodwood mógł ponownie poprowadzić wóz.
2708 Indycar z 1988 r. – pierwszy jednoosobowy samochód Porsche od czasu 804 z 1962 r.; 2708 powstało na potrzeby mistrzostw US CART (w tym wyścigu Indianapolis 500); do jego napędu służył 2,65-litrowy, turbodoładowany silnik V8 o mocy 750 KM; ta amerykańska „przygoda” Porsche zasmakowała sukcesu w 1989 r. – na torze Mid-Ohio, z Teo Fabim za kierownicą; z końcem kolejnego sezonu firma wycofała się jednak z serii CART.
Dauer 962 GT Le Mans z 1994 r. – wraz z homologowanym do ruchu drogowego „Dauerem 962” Porsche zadebiutowało w Le Mans w nowej klasie GT1. Zbudowany przez Porsche samochód wystartował w 24-godzinnym wyścigu w barwach Joest Team i z miejsca go wygrał.
GT1 ’98 z 1998 r. – GT1 ’98 było pierwszym samochodem wyścigowym Porsche z karbonowym podwoziem, a swoją wygraną w Le Mans w 1998 r. uświetniło 50. urodziny firmy.
2000 LMP z 2000 r. – po raz pierwszy zaprezentowany publicznie, LMP 2000 był następcą GT1 ’98 i łączył karbonowe podwozie z silnikiem V10. Z powodu zmian w przepisach program zarzucono, ale jego rozwiązania techniczne miały swoją kontynuację w drogowym modelu Carrera GT.
RS Spyder z 2007 r. – wygrywając pod koniec 2005 r. swój pierwszy wyścig, przez trzy kolejne lata ten otwarty samochód sportowy zdobył wszystkie cztery tytuły mistrzowskie w swojej klasie – dla kierowcy i zespołu oraz rankingi silników i podwozi – w serii American Le Mans Series; jego wolnossący silnik V8 stanowił bazę dla jednostki zastosowanej w supersportowym modelu 918 Spyder.