600 koni w nowym BMW M5
Nie sprawdziły się wcześniejsze spekulacje, że nowa generacja BMW M5 będzie miała pod maską aż 680 koni mechanicznych. 600-konne stado też robi jednak spore wrażenie. Po raz pierwszy ta limuzyna będzie wyposażone w napęd na cztery koła M xDrive.
Napęd na cztery koła M xDrive wykorzystuje centralną skrzynię rozdzielczą ze sprzęgłem wielotarczowym i w zależności od sytuacji drogowej rozdziela napęd pomiędzy przednią i tylną osią. Aktywny dyferencjał na osi tylnej działa również całkowicie adaptacyjnie, oferując moment blokujący w zakresie od 0 do 100 procent.
Co więcej, kierowca ma możliwość zmiany ustawień charakteru napędu na cztery koła. Do dyspozycji jest pięć różnych konfiguracji bazujących na różnych kombinacjach trybów DSC (DSC on, MDM, DSC off) i trybów M xDrive (4WD, 4WD Sport, 2WD). Już w trybie z włączonym DSC i 4WD układ dopuszcza niewielki poślizg tylnych kół podczas przyspieszania, zapewniając sportowo jazdę. W trybie M Dynamic (MDM, 4WD Sport) układ M xDrive umożliwia łatwo kontrolowany drift. Do jazdy na torach przeznaczone są tryby z wyłączonym DSC - do wyboru są trzy konfiguracje, w tym sam napęd tylny 2WD.
Najmocniejsza odmiana BMW serii 5 napędzana jest znanym silnikiem V8 biturbo M TwinPower Turbo o pojemności 4,4 l, który został odpowiednio zmodyfikowany, m.in. poprzez zastosowanie nowej turbosprężarki. Moc maksymalna tej jednostki wynosi 600 KM i jest osiągana w zakresie 5600-6700 obr/min. Maksymalny moment obrotowy w wysokości 750 Nm osiągany jest już od 1800 obr/min i nie zmienia swojej wartości aż do 5600 obr/min. BMW M5 przyspiesza w jedyne 3,4 s do 100 km/h, a w 11,1 s do 200 km/h. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h, a z opcjonalnym pakietem M Driver do 305 km/h.
Moc silnika przenoszona jest poprzez specjalnie skonfigurowaną 8-stopniową skrzynię Steptronic z układem Drivelogic. W trybie D gwarantuje ona komfort automatycznej zmiany biegów, ale biegi można przełączać też sekwencyjnie, w tym przy użyciu łopatek przy kierownicy.
Zmieniać można również nastawy zawieszenia, układu kierowniczego oraz pracy silnika. Adaptacyjna kontrola amortyzatorów (VDC) oraz układ kierowniczy M Servotronic dają kierowcy do wyboru trzy tryby: Comfort, Sport i Sport Plus. Również charakterystykę silnika można indywidualnie zmieniać, wybierając tryb Efficient, Sport lub Sportu Plus.
Już od września będzie można zamawiać nową generację BMW M5, ale pierwsze egzemplarze pojawią się na początku przyszłego roku. Dla bardziej niecierpliwych dostępna będzie wersja specjalna First Edition w ekskluzywnym metalizowanym lakierze o kolorze ciemnej czerwieni. Szansa na jej nabycie nie jest jednak zbyt duża. Będzie zaledwie 400 egzemplarzy serii First Edition.