50 lat włoskiej legendy - urodziny Vespy 50
Vespa rozpoczęła produkcję skuterów tuż po zakończeniu II wojny światowej. W kolejnych latach do salonów trafiały sporych rozmiarów, mocne jednoślady z silnikami o pojemnościach 100-160 ccm. Zainteresowani „pięćdziesiątką” musieli czekać do 1963 roku.
Nowość z miejsca stała się przebojem i podbiła serca fanów dwóch kółek. Mała Vespa była tańsza w zakupie i eksploatacji od starszych sióstr. Silnik o pojemności 50 ccm oznaczał, że Vespa 50 jest motorowerem, co wiązało się z przywilejami podatkowymi. W wielu krajach do prowadzenia najmniejszej Vespy nie były wymagane żadne uprawnienia – dotyczyło to również młodzieży.
O sukcesie Vespy zadecydowała także duża liczba wersji oraz lekka i nie ograniczająca funkcjonalności konstrukcja – nadwozie jest samonośne, a ramę zastąpiono odpowiednio wytłoczoną blachą, która pełni równocześnie rolę owiewek.
50-rocznicę istnienia Vespy 50 świętowano w dniach 25-26 maja w Genui. Mimo że pierwszego dnia pogoda nie dopisała - uczestnicy żartowali, że jest 25 grudnia, a nie 25 marca, na zlocie pojawiło się blisko 800 Vesp z różnych zakątków Europy. Właściciele Vesp mogli wziąć udział w konkurencjach zręcznościowych oraz uroczystym przejeździe przez miasto.
„Pięćdziesiątki” wciąż pozostają w ofercie Vespy. Zainteresowani mogą wybrać modele S 50 lub LX 50. Oba są oferowane z 2- i 4-suwowymi silnikami.