5 najczęściej psujących się części samochodowych
Samochody prosto z salonu są wolne od usterek i pozwalają na bezproblemową jazdę przez wiele tysięcy kilometrów. Inaczej jest w przypadku aut używanych, które znacznie częściej narażone są na usterki spowodowane eksploatacją. Z jakimi częściami samochodowymi jest najwięcej problemów?
Akumulator
To pozornie najprostsza, jednak najczęściej spotykana usterka w samochodach używanych. Kierowców dotyka szczególnie zimą, gdy w niskich temperaturach auto nie chce się uruchomić. Akumulator ma określoną żywotność i jego właściwości zanikają wraz z upływem lat. Problemy z rozruchem są typowym objawem sygnalizującym, że akumulator należy niezwłocznie wymienić.
Elementem związanym z akumulatorem jest również alternator, który odpowiada za jego ładowanie. Kierowca o uszkodzeniu tego podzespołu dostaje sygnał na desce rozdzielczej – jest nim żółta kontrolka. Przyczyny nie są dokładnie znane, niemniej jednak ta dość typowa usterka może być mało przyjemną niespodzianką, gdy zechcesz odpalić auto, a to po prostu nie zadziała.
Przeguby
Przeguby to jedne z najważniejszych elementów samochodowych - to właśnie na nie przenoszony jest cały napęd z mechanizmu różnicowego. Uszkodzony przegub uniemożliwia dalszą jazdę, dlatego dbanie o niego jest niezwykle istotne. Gwałtowne ruszanie na skręconych kołach, czy wchodzenie w zakręt przy dużych prędkościach z wciśniętym gazem powoduje, że przeguby zużywają się o wiele szybciej.
Najczęstszą usterką przegubów jest uszkodzenie gumowej osłony. Pozornie błaha awaria może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji. Jeśli pod osłonę dostanie się piasek, błoto czy woda, wówczas przegub zużywa się szybciej, ponieważ jest pozbawiony smaru, bez którego zwiększa się tarcie. Typowym objawem zużycia przegubu jest charakterystyczny stukot dochodzący z okolic koła.
Silnik
Uszkodzenia silnika są częstym zjawiskiem, jednak wynikają one przeważnie ze złej eksploatacji samochodu, a także braku jego konserwacji. Najczęściej nie psuje się sam silnik, a jego osprzęt, dlatego tak ważne jest sprawdzanie jego stanu technicznego. Kierowcy zapominają o regularnej wymianie oleju, a także rozrządu. Te dwie dość proste rzeczy wpływają na żywotność jednostki napędowej, niezależnie od tego, czy kierowca ma do czynienia z dieslem czy z benzyną. Zerwanie paska rozrządu jest kosztowne, ponieważ w większości przypadków niesie za sobą wiele innych problemów, takich jak np. uszkodzenie tłoków i zaworów w samym silniku.
Brak wymiany oleju może skutkować równie dotkliwymi konsekwencjami. Zaczyna się od drobnych wycieków, a może zakończyć się na całkowitym zatarciu silnika, a także zepsuciu turbosprężarki. Koszty naprawy liczone są wówczas w tysiącach złotych.
Drążki kierownicze
Zawieszenie to podzespoły narażone na usterki – szczególnie w Polsce, gdzie stan wielu dróg nie należy do najlepszych. Stukot dochodzący z okolic silnika nie musi wcale oznaczać uszkodzenia. Jego źródłem mogą być drążki kierownicze, które po wybiciu mocno hałasują. Objawia się to również w trakcie jazdy, gdy kierownica mocno drga, a także ma zauważalne luzy. Przyczyny zużycia drążków są bardzo zróżnicowane. Jest to część intensywnie eksploatowana, dlatego normalnym jest, że po czasie będzie trzeba ją wymienić. Końcówki drążków szybciej się zużywają w momencie, gdy kierowca wjeżdża z dużą prędkością na krawężnik bądź inną nierówność.
Karoseria
Problemy z karoserią dotykają w szczególności posiadaczy starszych samochodów, ale nie jest to regułą. Usterką powszechną jest rdza, która może doprowadzić do poważnych ubytków w aucie. W początkowej fazie, kierowcy bagatelizują korozję, co jest podstawowym błędem. Rdza szybko się rozprzestrzenia i może wystąpić na nadkolach, bagażniku, drzwiach czy progach. Istnieje wiele przyczyn takiego stanu, jednak przeważnie do powstawania korozji przyczynia się duża ilość soli na drodze, a także wysoka wilgoć. Najłatwiejszym sposobem na walkę z rdzą jest wymiana zardzewiałego elementu lub jego oczyszczenie i polakierowanie przez profesjonalistę.
Nawet samochód z dużym przebiegiem może posłużyć przez wiele tysięcy kilometrów. Warunkiem jest odpowiednia eksploatacja, regularna wymiana oleju i części, które się zużywają. Kupić można je nie tylko za pośrednictwem warsztatu samochodowego, ale również online. W sklepach internetowych ceny będą zazwyczaj korzystniejsze – zwłaszcza, gdy wykorzystamy kupony rabatowe z serwisu AleRabat.com (kody do sklepów motoryzacyjnych można znaleźć: http://alerabat.com/kategorie/motoryzacja). Dzięki dostępnym zniżkom wydatki można obniżyć nawet o kilkanaście procent.