5 gwiazdek Euro NCAP dla Lancia Phedra i Fiat Ulysse
Lancia Phedra i Fiat Ulysse, produkowane przez Fiat Auto zdobyły prestiżową nagrodę pięciu gwiazdek przyznawaną przez New Car Assesment Program (Euro NCAP) i zaprezentowały się jako mistrzowie w swojej klasie na polu bezpieczeństwa jazdy.
<strong>Lancia Phedra i Fiat Ulysse, produkowane przez Fiat Auto zdobyły prestiżową nagrodę pięciu gwiazdek przyznawaną przez New Car Assesment Program (Euro NCAP) i zaprezentowały się jako mistrzowie w swojej klasie na polu bezpieczeństwa jazdy.</strong>
Organizacja, która przyznała tą tak prestiżową nagrodę jest wspierana przez Unie Europejską i przez Międzynarodową Federacje Samochodową F.I.A. Od roku 1997 przeprowadza ona testy bezpieczeństwa samochodów i przyznaje odpowiednią ilość gwiazdek (od 1 do 5) w zależności od uzyskanych wyników.
Właśnie dlatego przyznanie pięciu gwiazdek jest tak ważne, promuje Fiata Auto podkreślając wszystkie aspekty mające wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażera, które od pewnego czasu stanowi integralna część procesu produkcji samochodu do zdefiniowania nadwozia i wszystkich pozostałych komponentów samochodowych: czyli zaczynając od deski rozdzielczej poprzez fotele a kończąc na systemie płatniczym. W przypadku Fiata Ulysse i Lancii Phedra ta praca dała bardzo dobre wyniki a dzisiaj zostały one potwierdzone przez komisje Euro NCAP. Aby osiągnąć taki wynik projektanci uwzględnili wszystkie rodzaje możliwych wypadków: uderzenie czołowe, boczne, wywrotki, zderzenia i pożar. Oprócz tego wzięto pod uwagę różne prędkości przy których może dojść do uderzenia, różne rodzaje utrudnień a także szeroką gamę sylwetek potencjalnych użytkowników z różnymi charakterystykami fizycznymi. Z pogłębionej analizy tych wszystkich parametrów powstał cały szereg rozwiązań technicznych, które z Lancii Phedra i Fiata Ulysse zrobiły dwa najbardziej bezpieczne samochody z całego segmentu.
Jest to całkowita ochrona, kierowcy i pasażera a rozpoczyna się ona od urządzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo pasywne, są one montowane seryjnie w tych dwóch modelach i są to: dwie poduszki czołowe typu multistage, dwie poduszki boczne przednich siedzeń, dwie kurtyny powietrzne (window bag), które chronią pasażerów siedzących po bokach we wszystkich trzech rzędach. Oprócz tego Lancia Phedra i Fiat Ulysse są wyposażone w czujnik obecności pasażera (celem uruchomienia airbag w przypadku zaistniałej potrzeby) i w akustyczne sygnalizatory które przypominają o zapięciu pasów na przednich miejscach. Prócz tego trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i limitem ciężaru (za wyjątkiem foteli centralnych w drugim rzędzie zarówno w jednym jak i w drugim modelu, i fotela centralnego z trzeciego rzędu w Fiacie Ulysse), zagłówki o regulowanej wysokości.Nie zapominając o systemie blokady drzwi i uchwyty Isofix w celu jak najbardziej bezpiecznego transportu również tych najmłodszych pasażerów.
W przypadku uderzenia, oczywiście następuje automatyczne odblokowanie drzwi i wyłączenie dopływu paliwa.
Dwa jednobryłowe nadwozia Fiat Auto zapewniają stabilne i przewidywalne zachowanie się samochodów na drodze, pozwalają na przezwyciężenie sytuacji krytycznych aż do wybaczenia ewentualnych błędów popełnianych przez samego kierowcę. I tak właśnie na polu bezpieczeństwa aktywnego Lancia Phedra i Fiat Ulysse oprócz układu hamulcowego z bardzo dobrymi osiągami, pojawiają się wyrafinowane urządzenia elektroniczne, które kontrolują dynamiczne zachowanie samochodu: od hamowania do napędu.
W dwóch modelach jest montowany ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD (Electronic Brake force Distribution), który reguluje działanie hamulca na osie tylne w taki sposób aby zapobiec zablokowanie kół i zagwarantować w każdych warunkach pełną kontrole samochodu. Następnie również tu obydwie wersje zostały wyposażone w Brake assistance który włącza się w momencie hamowania awaryjnego: w wersjach bez ESP typu mechanicznego, umiejscowiony jest wewnątrz układu serwo hamulca a swoją nazwę wziął od MBA (Mechanic Breke Assistance); w samochodach z ESP, natomiast funkcja ta wywoływana jest elektronicznie poprzez centralkę ABS i nosi nazwę HBA (Hydraulic Brake Assistance).
W celu łatwiejszego prowadzenia samochodu, wszystkie Lancia Phedra zostały wyposażone w ESP (Electronic Stability Program) natomiast w wersjach Fiata Ulysse 2.2 JTD i 3.0 24 zawory (opcja dla innych wersji) jest montowane seryjnie. System ten uruchamia się w momencie kiedy równowaga samochodu jest zagrożona i pomaga kierowcy w opanowaniu samochodu. Oprócz tego w celu ograniczenia ślizgania się kół napędowych w przypadku ograniczonej przyczepności na drodze zostaje uruchomione urządzenie MSR (Motor Schleppmoment Regelung) które zmienia moment silnika unikając w ten sposób zablokowania kół podczas hamowania silnikiem.
Widzimy, że modele zostały wyposażone w wiele bardzo specyficznych urządzeń w celu zwiększenia ich bezpieczeństwa dynamicznego. Wszystkie te urządzenia są kierowane przez bardzo wyrafinowany system „sistema nervoso inteligente” który jest kontrolowany przez elektroniczną centralkę.
Centralka dostaje sygnały pochodzące z różnych czujników rozłożonych w całym samochodzie i w zależności od odbioru tych sygnałów decyduje o tym które urządzenie powinno zostać uruchomione.
Lancia Phedra i Fiat Ulysse wyposażone są w system hamulcowy szczególnie wydajny, który zapewnia szybkie zatrzymanie samochodu, pomimo ograniczonego miejsca hamowania. Bez liczenia na to, że w momencie nagłego hamowania uruchomiony zostanie automatyczny system awaryjny który obudzi pulsujące światło awaryjne (Hazard) dając w ten sposób znak samochodom, które się zbliżają do uszkodzonego pojazdu.
W zależności od wersji w dyspozycji znajdują się: światła przeciwmgielne, czujniki deszczu, parkowania, spadku ciśnienia w oponach.
<strong>Źródło: Fiat Auto Poland</strong>