400 kilometrów zasięgu w elektrycznym Oplu
O powrocie na rynek Opla Ampery pod nieco zmieniona nazwą (Ampera-e) już informowaliśmy. Nie znaliśmy wówczas jednak jeszcze wszystkich szczegółów technicznych tego modelu. Dziś już je znamy i wiemy, że mamy oto nowego lidera w klasie aut elektrycznych pod względem maksymalnego zasięgu.
Według wstępnych pomiarów Opel Ampera-e będzie w stanie pokonać maksymalnie dystans nawet ponad 400 km, bez konieczności zjeżdżania do stacji ładowania. Przy gorszych warunkach pogodowych, dodatkowych obciążeniach, złej nawierzchni ten dystans naturalnie będzie mniejszy, ale jak zapewniają Niemcy Ampera-e będzie w stanie pokonać wówczas ponad 300 km, co i tak jest wynikiem lepszym od bezpośrednich konkurentów.
Jak dotychczas największym zasięgiem mógł pochwalić się BMW i3 w wersji z większym akumulatorem (300 km), Nissan Leaf ma zasięg 250 km, Renault Zoe 240 km, zaś elektryczny Volkswagen Golf - 190 km.
Ampera-e to jednak nie tylko duży zasięg, ale również całkiem niezłe osiągi. Moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy 360 Nm pozwalają osiągnąć prędkość 50 km/h w zaledwie 3,2 s, a przyspieszenie od 80 do 120 km/h, ważne zwłaszcza podczas wyprzedzania w trasie, trwa tylko 4,5 s. Prędkość maksymalna wygląda w tym aspekcie niespecjalnie, ale wartość 150 km/h została elektronicznie ustalona, by nie kusić kierowców, a tym samym nie ograniczyć zbytnio zasięgu.
Bardzo przydatnym rozwiązaniem w nowej generacji Ampery jest możliwość ładowania akumulatora o pojemności 60 kWh w czasie jazdy. Odbywa się ono podczas zdjęcia nogi z gazu w trybie Drive. Ampera-e odzyskuje energię, gdy pojazd porusza się siłą rozpędu i pozyskuje energię z silnika elektrycznego, który pełni również funkcję generatora. Siła hamowania silnika wzrasta, gdy kierowca włącza tryb "Low", co dodatkowo zwiększa ilość odzyskiwanej energii. Ponadto za pomocą manetki umieszczonej za kierownicą, kierowca może włączyć tryb "Regen on Demand" w celu maksymalnego zwiększenia ilości odzyskiwanej energii. Moment hamujący silnika w trybie "Low/Regen on Demand" jest tak wysoki, że aby zmniejszyć prędkość w celu pełnego zatrzymania pojazdu w normalnym ruchu, nie trzeba naciskać pedału hamulca. Wstępne symulacje wskazują, że umiejętne korzystanie z powyższych trybów może zwiększyć zasięg elektrycznego Opla nawet o pięć procent.
Opel Ampera-e imponuje jednak jeszcze w jednym aspekcie - funkcjonalności. Choć długość nadwozia wynosząca 4,17 m nie należy do spektakularnych wnętrze ma zapewniać wyjątkowo dużo miejsca nawet dla piątki dorosłych. Pojemność bagażnika, wynosząca 381 litrów, jest wyraźnie większa od średniej dla pojazdów o porównywalnej długości. Przestronne wnętrze to efekt pomysłowego rozmieszczenia dziesięciu modułów akumulatora, które trafiły na spód nadwozia, a ich kształt dostosowano do linii auta.
Dzięki zasięgowi większemu o co najmniej 30 proc. w porównaniu z bezpośrednimi konkurentami Opel Ampera-e może być ciekawą opcją dla tych, którzy każdego dnia pokonują nieco większe odległości, bądź nie mają ciagłego dostępu do punktów ładowania energii.