4,6 mln zł kary za zaniżanie odszkodowań
Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta i Polski Związek Motorowy Towarzystwo Ubezpieczeń Vienna Insurance Group ograniczały prawa konsumentów, pozbawiając ich części należnego odszkodowania. Prezes UOKiK nałożyła na ubezpieczycieli kary w łącznej wysokości ponad 4,6 mln zł. Czym zawiniły obie firmy?
Otóż jak podał UOKiK, ustalono, że ubezpieczyciele w umowach przyznawali sobie możliwość ustalenia kosztów naprawy aut według cen netto. Zgodnie z obowiązującym prawem zaś, odszkodowanie należne konsumentowi z tytułu umowy autocasco nie może być pomniejszone o stawkę podatku VAT.
"Prezes UOKiK zakwestionowała te praktyki, ponieważ, zgodnie z prawem, ubezpieczonemu należy się odszkodowanie pokrywające poniesioną szkodę w pełnym zakresie. Oznacza to, że kalkulując wysokość wypłacanego konsumentowi ubezpieczenia należy uwzględniać stawkę podatku od towaru i usług (VAT)"
Niestety to nie jedyne praktyki obu ubezpieczycieli, które zakwestionował UOKiK. Otóż we wzorcu umownym stosowanym przez TUiR Warta znalazło się postanowienie, na podstawie którego ubezpieczyciel automatycznie i co najważniejsze, bezprawnie zastrzegał, że nie odpowiada za niektóre szkody. Przepis ten mówił między innymi o uszkodzeniach auta spowodowanych przez rażące niedbalstwo osoby, z którą ubezpieczony pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym lub której powierzył samochód. Jeśli więc małżonek lub małżonka zniszczy samochód ubezpieczonego, TUiR Warta mogła uchylić się od zapłacenia odszkodowania. Tymczasem, jak podkreślił UOKiK, prawo nie przewiduje możliwości automatycznego wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela.
Również PZM TU Vienna Insurance Group stosowała niedozwolone praktyki mówiące o tym, że składka za niewykorzystany okres ubezpieczenia nie podlega zwrotowi w przypadku wypłacenia ubezpieczonemu odszkodowania w wysokości równej wartości pojazdu w dniu powstania szkody. Oczywiście było to niezgodne z prawem. Jak wspomina UOKiK, w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy, konsumentowi każdorazowo należy się zwrot niewykorzystanej składki ubezpieczeniowej, o ile nie została wyczerpana suma ubezpieczenia.
Za powyższe praktyki Prezes UOKiK nałożyła na firmy stosowne kary. Firma TUiR Warta musi zapłacić karę w wysokości 2 mln 873 tys. zł, zaś PZM TU Vienna Insurance Group - 1 mln 777 zł. W przypadku Warty urząd stwierdził zaprzestanie zakazanych praktyk, drugiej firmie nakazał ich zaniechanie. Oczywiście ukarane firmy, korzystając z przysługujących ich praw, odwołały się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Swoją drogą to dobrze mieć świadomość, że ktoś jednak czuwa nad interesami konsumentów. Miejmy nadzieję, że pozostałe firmy ubezpieczeniowe przestraszone widmem ogromnej kary również zaprzestaną stosowania nieuczciwych praktyk.