3 x Hyundai Ioniq w Genewie
Hundai Ioniq w wersji hybrydowej zadebiutował na koreańskim rynku w marcu tego roku. Teraz koreański model wjeżdża do Europy i to od razu we wszystkich trzech wersjach. Poza hybrydową, również z hybrydową plug-in oraz elektryczną.
Hyundai Ioniq jest rewolucyjnym modelem, przynajmniej jeśli patrzymy z punktu widzenia największej koreańskiej marki. Choć trzeba przyznać, iż takiego modelu do tej pory żaden inny producent nie ma w swojej ofercie. Ioniq jest bowiem pierwszym modelem, który będzie oferowany w trzech ekologicznych wersjach i tylko w tych wersjach. Nie będzie odmian z konwencjonalnymi silnikami spalinowymi.
W styczniu, przy okazji premiery Ioniqa na koreańskim rynku, poznaliśmy już szczegóły techniczne wariantu hybrydowego. Tuż przed debiutem na Starym Kontynencie auto zostanie zaprezentowane na wystawie w Genewie we wszystkich trzech wersjach napędowych.
Ioniq zarówno w wersji Hybrid, jak i plug-in napędzany będzie 1,6-litrowym silnikiem benzynowym GDI z rodziny Kappa o mocy 105 KM i maksymalnym momencie obrotowym 147 Nm. Silnik ten współpracuje z sześciostopniową przekładnią dwusprzęgłową. W wersji hybrydowej silnik benzynowy wspomagany jest przez 44-konny motor elektryczny. Cały układ hybrydowy dysponuje mocą 144 KM i emituje do atmosfery średnio 79 g CO2/km. Energia do zasilania silnika elektrycznego gromadzona jest w litowo-jonowo-polimerowych bateriach o pojemności 1,56 kWh.
Z kolei wersji hybrydowej z opcją ładowania z gniazdka (plug-in) silnik elektryczny ma moc 61 KM, zaś baterie mają większą pojemność 8,9 kWh. Ioniq w tej odmianie jest w stanie pokonać w trybie elektrycznym do 50 km, zaś jego średnia emisja CO2 ma oscylować wokół 32 g/km.
Trzecia wersja, Ioniq Electric, napędzana będzie silnikiem elektrycznym o mocy 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 295 Nm i będzie w stanie się rozpędzić do prędkości 165 km/h. Energia elektryczna w tej wersji jest gromadzona w akumulatorach o pojemności 28 kWh. Co ciekawe, według Hyundaia zasięg Ioniqa EV w europejskim wydaniu wynosić ma ok. 250 km, podczas gdy w wersji na koreański rynek zaledwie 80 km.
Wszystkie wersje ekologicznego Hyundaia mają identyczną stylistykę (różnice w detalach), która została podporządkowana jak najlepszym właściwościom aerodynamicznym. Współczynnik oporu powietrza Cd wynosi zaledwie 0,24. Na wyposażeniu Ioniqa znajdziemy sporo nowoczesnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, m.in. autonomiczny układ hamulcowy,
system monitorujący tzw. martwe pole, asystent pasa ruchu czy adaptacyjny tempomat.