125 KM z 1 litra pojemności - nowy silnik Forda
Downsizing, downsizing i jeszcze raz downsizing - nie ulega wątpliwości, że przyszłością samochodowych silników są jednostki o małej liczbie cylindrów i niewielkiej pojemności, ale wyposażone w szereg technologii "wyciskających" z motoru ostatnie poty.
Kolejnym reprezentantem mody na downisizing jest przygotowywany przez Forda 1-litrowy, 3-cylindrowy silnik benzynowy z rodziny EcoBoost. Do tej pory wiedzieliśmy o nim niewiele, ale amerykański producent zdecydował się zdradzić co nieco szczegółów na jego temat.
"Silniczek" Forda oparty został na aluminiowej głowicy cylindrów, otrzymał zintegrowany kolektor wydechowy, a jego koło zamachowe zaprojektowano tak, aby generowało jak najmniej wibracji. Do elementów tych "dorzucono" bezpośredni wtrysk paliwa, system zmiennych faz rozrządu i turbosprężarkę.
Dzięki zastosowaniu zaawansowanej konstrukcji, inżynierom Forda udało się wygenerować z 1 litra pojemności aż 125 KM i 170 Nm (lub 200 Nm przy funkcji overboost). Motor przygotowano też w mniej wysilonej wersji o mocy 100 KM.
W pierwszej kolejności najświeższe dzieło konstruktorów Forda zawita pod maskę Focusa. Nie wiemy, jakie zapewni osiągi, ale znamy wstępne parametry ekonomiczno-ekologiczne. Według producenta, Focus 1.0 EcoBoost będzie zużywał 5 l/100 km i emitował 114 g CO2/km.