1115-konny Koenigsegg Agera R
Specjaliści z Bugatti mają problem - konstruktorzy szwedzkiego Koenigsegga już niebawem wypuszczą na rynek model Agera R, który ma wszelkie predyspozycje do tego, aby zepchnąć Veyrona Super Sport z tronu najszybszego auta seryjnego na świecie.
Nowy produkt Koenigsegga jest przede wszystkim bardzo mocny. Maksymalne wartości mocy i momentu obrotowego wynoszą – przy wykorzystaniu biopaliwa E85 – odpowiednio 1115 KM i 1200 Nm. Podczas jazdy na zwykłej, 95-oktanowej benzynie auto rozwija 940 KM i 1100 Nm.
I choć Veyron Super Sport dysponuje mocniejszą jednostką napędową (generuje ona 1200 KM i 1500 Nm), Agera R góruje nad nim niższą masą własną. Podczas, gdy Bugatti waży 1840 kg, masa Koenigsegga wynosi 1330 kg.
Wymienione wartości mocy i momentu obrotowego to zasługa 5-litrowego silnika V8 wyposażonego w podwójne turbodoładowanie. Motor ten został połączony z 7-biegową, dwu-sprzęgłową skrzynią przekazującą moment napędowy na tylne koła.
Z kolei niska masa własna została osiągnięta dzięki zastosowaniu wielu podzespołów z włókna węglowego. Co ciekawe, inżynierowie Koenigsegga uzyskali na tyle wysoką sztywność nadwozia, że dach okazał się elementem całkowicie zbędnym – dlatego też można go z powodzeniem zdjąć.
Co jeszcze ciekawsze, prezentowana na poniższych zdjęciach wersja Agery R została zaopatrzona – na zamówienie kupującego – w specjalny boks dachowy z włókna węglowego umożliwiający przewożenie nart. Boks ten został zaprojektowany we współpracy ze znaną firmą Thule.
I właśnie taka wersja nowego Koenigsegga zostanie zaprezentowana publiczności nadchodzących targów Geneva Motor Show 2011.