0,9 l/100 km w nowym VW
Na salon samochodowy w Katarze (który rozpoczął się dzisiaj i potrwa do soboty) Volkswagen przygotował swój najnowszy prototyp. Nosi on nazwę XL1 i wyróżnia się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa.
Nowy koncept jest trzecim, i zarazem ostatnim, przedstawicielem ekonomicznej serii modelowej SEV (Super Efficient Vehicle, czyli super-wydajny pojazd). Poprzednie prototypy z tej serii zaprezentowano w 2002 roku (był to koncept 1-Litre) i dwa lata temu (model L1).
Sercem najnowszego studium Volkswagena jest nowoczesny napęd hybrydowy, łączący 2-cylindrowy silnik TDI o pojemności 800 ccm i mocy 48 KM z jednostką elektryczną rozwijającą 27 KM. Ta ostatnia pobiera energię z zaawansowanych, litowo-jonowych baterii. Całość połączona jest z dwu-sprzęgłową skrzynią o siedmiu przełożeniach.
Łączna moc generowana przez napęd hybrydowy wynosi 75 koni mechanicznych. Niezbyt imponującą moc połączono jednak z bardzo niską masą własną. Wartość 795 kilogramów to zasługa elementów nadwozia wykonanych ze specjalnego materiału karbonowego, ceramicznych tarcz hamulcowych, kół z magnezu oraz aluminiowych zacisków hamulcowych i amortyzatorów.
Co więcej, XL1 może pochwalić się doskonałymi parametrami aerodynamicznymi. Nowocześnie zaprojektowana karoseria (mierząca 3888 mm długości, 1665 mm szerokości i 1156 mm wysokości) gwarantuje znakomity współczynnik oporu powietrza, wynoszący zaledwie 0,186.
Volkswagen z ekologicznym napędem, lekką konstrukcją i aerodynamicznym nadwoziem jest w stanie przyspieszyć do pierwszej „setki” w 11,9 sekundy i rozpędzić się do (ograniczonych elektronicznie) 160 km/h. Bardziej istotne są jednak wartości spalania i emisji CO2 – a te wynoszą odpowiednio 0,9 l/100 km oraz 24 g/km.
Nie spodziewajmy się, że nowy koncept Volkswagena doczeka się produkcji seryjnej. Możemy jednak mniemać, że część zastosowanych w nim technologii znajdzie zastosowanie w przyszłych, ekologicznych modelach spod znaku VW.
Więcej zdjęć modelu w galerii.