Szukaj

Zwolnice - co to jest?

 

Zwolnice to przekładnie zębate montowane przy kołach napędowych w pojazdach terenowych i użytkowych, takich jak traktory, pojazdy budowlane czy ciężarówki. Zwolnice stosuje się głównie w celu zwiększenia momentu obrotowego bez konieczności zwiększania rozmiaru innych mechanizmów (m.in. mechanizmu różnicowego oraz skrzyń biegów i rozdzielczej).

Zwolnice - jakie są rodzaje

W praktyce stosowane są trzy rodzaje zwolnic:

  • Zwolnica obiegowa umieszczona w piastach kół: zwarta konstrukcja nie powodująca zmiany prześwitu pod obudową mostu.
  • Zwolnica różnicowa umieszczona w piastach kół: jej konstrukcja przypomina mechanizm różnicowy. Również nie powoduje zmiany prześwitu
  • Zwolnica walcowa o uzębieniu zewnętrznym lub wewnętrznym, umieszczona w oddzielnej obudowie: w odróżnieniu od dwóch pierwszych zwiększa ona prześwit pod obudową mostu.

Gdzie montowane są zwolnice (ze sztywnym mostem napędowym)

Zwolnice stosowane są nie tylko w celu modyfikacji przełożeń, ale również w przypadku podniesienia lub obniżenia prześwitu. Takie zwolnice są montowane seryjnie m.in. w ciężarówce Unimog czy wojskowych wersjach UAZ-ów z tzw. mostami portalowymi (potocznie nazywanych afganami). Ponadto zwolnice są stosowane powszechnie w ciągnikach rolniczych.

Gdzie montowane są zwolnice (z niezależnym zawieszeniem)

Zwolnice stosuje się również w pojazdach z zawieszeniami niezależnymi. Przykładem jest Hummer H1, w którym montowane są klasyczne zwolnice z przekładnią walcową o uzębieniu zewnętrznym. Pojazd można również osobno doposażyć w zwolnice, jako oddzielne akcesoria terenowe. Chodzi głównie o samochody terenowe przeznaczone do tzw. rajdów przeprawowych.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł