Zwolnice to przekładnie zębate montowane przy kołach napędowych w pojazdach terenowych i użytkowych, takich jak traktory, pojazdy budowlane czy ciężarówki. Zwolnice stosuje się głównie w celu zwiększenia momentu obrotowego bez konieczności zwiększania rozmiaru innych mechanizmów (m.in. mechanizmu różnicowego oraz skrzyń biegów i rozdzielczej).
W praktyce stosowane są trzy rodzaje zwolnic:
Zwolnice stosowane są nie tylko w celu modyfikacji przełożeń, ale również w przypadku podniesienia lub obniżenia prześwitu. Takie zwolnice są montowane seryjnie m.in. w ciężarówce Unimog czy wojskowych wersjach UAZ-ów z tzw. mostami portalowymi (potocznie nazywanych afganami). Ponadto zwolnice są stosowane powszechnie w ciągnikach rolniczych.
Zwolnice stosuje się również w pojazdach z zawieszeniami niezależnymi. Przykładem jest Hummer H1, w którym montowane są klasyczne zwolnice z przekładnią walcową o uzębieniu zewnętrznym. Pojazd można również osobno doposażyć w zwolnice, jako oddzielne akcesoria terenowe. Chodzi głównie o samochody terenowe przeznaczone do tzw. rajdów przeprawowych.