Zmienne fazy rozrządu to aktywny układ sterowania otwarcia i zamknięcia zaworów, w zależności od obciążenia silnika i jego prędkości obrotowej.
Układ rozrządu jest odpowiedzialny za dostarczenie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów oraz za odprowadzenie spalin do kanałów wylotowych. Współcześnie stosowane są trzy podstawowe rodzaje rozrządu:
Oprócz tego, rozrząd możemy spotkać się ze specjalnym układem działania rozrządu. Jednym z obecnie najbardziej rozpowszechnionych są zmienne fazy rozrządu. Pierwszy układ zmiennych faz rozrządu pojawił się w 1981 roku w Alfie Romeo Spider. Osiem lat później zastosowała go Honda (układ VTEC), a później BMW (Doppel-Vanos) oraz Toyota (VVT-i).
Układ zmiennych faz rozrządu pozwala na uzyskanie lepszych parametrów spalania przy jednoczesnym polepszeniu dynamiki i ograniczeniu zużycia paliwa. Uzyskano to dzięki przestawieniu momentów otwarcia i zamknięcia zaworów w zależności od obciążenia silnika i jego prędkości obrotowej. Przy niskich prędkościach obrotowych silnika zawór dolotowy jest otwierany później i zamykany wcześniej niż przy wyższych prędkościach.
Podstawową zaletą takiego rozwiązania jest przede wszystkim dostępność większego momentu obrotowego już przy niższych prędkościach obrotowych (krzywa momentu obrotowego jest bardziej płaska). Przekłada się to również na polepszenie dynamiki jednostki napędowej przy jednoczesnej optymalizacji zużycia paliwa.
Podstawową niedogodność stanowi złożona budowa całego układu, składającego się z dużej liczby części. W przypadku awarii należy się zatem liczyć ze sporymi kosztami napraw, które w wielu przypadkach mogą być dokonane wyłącznie w autoryzowanym serwisie.