Zderzenie czołowe - co to jest?
Test zderzeniowy przeprowadzany przez niezależną organizację Euro - NCAP na pojeździe osobowym przy prędkości 40 mil/h (64 km/h), polegający na zderzeniu poruszającego się samochodu z nieruchomą przeszkodą pokrytą warstwą deformowalnego aluminium. Test zderzenia czołowego symuluje czołowe zderzenie dwóch aut o zbliżonej masie. W celu zapewnienia jak najbardziej wiarygodnych wyników i rzeczywistych warunków drogowych próba przeprowadzana jest przy 40-to procentowym pokryciu. Jak pokazują badania, znaczna część wypadków drogowych o charakterze zderzenia czołowego odbywa się z udziałem aut poruszających się ok. 55 km/h. Nieruchoma, deformowalna przeszkoda absorbująca znaczną część energii oraz auto poruszające się z prędkością 64 km/h symulują właśnie takie warunki. Konstrukcja zewnętrzna obecnie produkowanych aut z reguły pozwala na skuteczne rozprowadzenie nadmiaru skumulowanej energii w sposób niezagrażający życiu pasażerów znajdujących się we wnętrzu auta. Ale nie do końca rozwiązaną pozostaje kwestia takiego skonstruowania wnętrza auta, by przemieszczające się pod wpływem uderzenia materiały nie powodowały poważnych obrażeń ciała kierowcy i pasażerów. Największym ryzykiem obarczone są stopy, kolana, biodra, klatka piersiowa, głowa a także miednica, która może ulec przemieszczeniu na skutek nadmiernego obciążenia kończyn dolnych.